Astăzi m-am decis să abordez puţin mai mult partea de administrare financiară a unui ONG. Aşadar, primul articol pe această temă este legat de importanţa unui management financiar într-un ONG.
Cu toţi ştim că în ultima perioadă numărul ONG-urilor a crescut în România şi acesta nu încetează să nu urce însă foarte puţine dintre ele au şi succes pe partea financiară.
Indiferent dacă e ONG sau firmă, este nevoie de o gestiune a propriilor finanţe cât mai eficient şi cât mai bine astfel încât aceasta să supraveţuiască cât mai mult.
Ca să revenim la subiectul acestui articol, astăzi voi detalia în linii mari de ce este nevoie de un management financiar, din ce este format acesta şi care sunt instrumentele pe care trebuie să le folosim ca să avem parte de o gestiune eficientă a finanţelor într-un ONG.
1. De ce management financiar?
Conform definiţiei managementului financiar, acesta este un proces prin care se realizează planificarea, organizarea, controlul şi raportarea resurselor financiare ale unei organizaţii prin îndeplinirea misiunii şi atingerea obiectivelor acesteia.
Dacă aplicăm această definiţie la un ONG , acesta are nevoie de management financiar pentru:
- gestionarea eficientă a resurselor;
- atingerea mult mai rapidă a misiunii/valarii organizaţiei;
- informarea cu privire la analizele realizate pentru luarea unor decizii financiare;
- planificarea, monitorizarea şi evaluarea financiară a activităţilor;
- ilustrarea cât mai în detaliu a situaţiei financiare a organizaţiei;
- setarea unor obiective pe termen lung care duc la o dezvoltare sustenabilă a organizaţiei.
Comparativ cu managementul financiar dintr-o firmă care are ca scop creşterea profitabilităţii prin scăderea costurilor şi creşterea veniturilor, într-un ONG acesta are rolul de a reduce costurile şi de a creşte veniturile cu scopul de a realiza investiţii pentru o dezvoltare pe termen lung a ONG-ului.
2. Nivele de management financiar
Dacă discutăm de nivelele managementului financiar, aceasta poate avea două nivele:
- Management financiar la nivel inferior
- Management financiar la nivel superior
Managementul financiar la nivel inferior este reprezentat de management financiar la nivel de proiecte. Acesta are în vedere derularea fiecărui proiect într-un mod cât mai eficient, cu costuri cât mai mici şi cu venituri cât mai mari. În acest nivel trebuie să aveţi grijă ca fiecare proiect să fie sustenabil, adică veniturile să fie mai mari ca cheltuielile.
Managementul financiar la nivel superior se referă la gestionarea financiara la nivel de organizaţie. Acesta are în vedere gestionarea tuturor bugetelor proiectelor derulate de organizaţie şi planificarea anumitor obiective financiare pe termen lung ale acesteia. Obiectivele financiare pot fi reprezentate de sumele care sunt atribuite planului de investiţie sau planului de rezervă.
3. Instrumentele necesare în managementul financiar
Din punct de vedere al instrumentelor, le-am clasat şi pe aceastea conform nivelurilor de management financiar:
Pentru managementul financiar la nivel inferior instrumetele sunt:
- Buget de proiect sau de eveniment care vă ajută să vă planificaţi financiar toate activităţile acestora. Un model de buget pentru evenimente sau proiecte îl puteţi descărca gratuit AICI. Mai multe despre buget le puteţi afla în articolul 8 lucruri esenţiale pe care trebuie să le ştii despre BUGET.
- Cash flow de proiect sau de eveniment care vă ajută să vă monitorizaţi fluxurile de intrări şi de ieşiri. Acesta vă va ajuta să vă realizaţi o imagine clară a situaţiei financiare săptămânale a proiectului sau evenimentului.
- Analiza financiară a proiectului sau evenimentului care vă ajută să vă evaluaţi financiar perioada activităţilor şi care vă facilitează luarea deciziilor pentru viitoare proiecte sau evenimente.
Pentru managementul financiar la nivel superior instrumentele sunt:
- Cash flow de organizaţie – un cash flow mai avansat care include fluxul de intrări şi ieşiri de pe fiecare proiect şi de pe fiecare activitate a organizaţiei.
- Plan financiar pe termen lung – cu rolul de a monitoriza atât din punct de vedere al planificării cât şi din punct de vedere al realizării toate activităţile financiare a organizaţiei pe durata unui an. Planul financiar nu trebuie să lipsească din organizarea fiecărui ONG deoarece acesta redă cel mai bine imaginea financiară a organizaţiei. Puteţi descărca un model gratuit de plan financiar AICI.
Acestea sunt doar câteva sugestii în linii mari despre rolul unui management financiar sănătos dintr-o organizaţie.
Vă recomand să vă analizaţi modul în care circulă finanţele în ONG-ul vostru şi mai apoi să vă realizaţi un proces de management financiar care să includă toate instrumentele menţionate mai sus.
Pentru întrebări sau nelămuriri legate de tema acestui articol puteţi să-mi lăsaţi un comentariu puţin mai jos.
Despre Autor: Laurentiu Mihai, pasionat de finanţe personale, management financiar şi marketing. Pe plan profesional, sunt Consultant de Afaceri la DR Consultants şi Project Manager&Trainer la Cabinetul de Business. Dacă vrei să socializăm, mă poţi contacta pe Facebook, Twitter sau LinkedIn.