O afacere de succes nu se construiește într-un mod simplu. Nu există o „rețetă” pe care antreprenorii pot s-o urmeze pas cu pas. În primă fază, ideea unei afaceri le surâde multor persoane.
Acestea își aleg un produs sau serviciu care urmează a fi scos pe piață. Însă lucrurile nu merg mereu conform planurilor.
Chiar dacă ideea de afacere pare una ingenioasă, pot să intervină piedici, printre acestea se numără angajații care demisionează, suprasolicitarea la locul de muncă sau chiar produsele care eșuează.
Din fericire, lucrurile nu sunt chiar atât de grave. În urma experiențelor unor antreprenori de succes putem învăța câteva lecții prețioase pe care să le integrăm în cadrul afacerii noastre.
Prima idee nu e mereu cea mai bună
Mulți antreprenori recunosc că primele produse pe care le-au scos pe piață nu au avut atât de mult succes pe cât se așteptau și nu le-au oferit un profit garantat.
Lansarea unui produs este un moment delicat. Din dorința de a nu le tăia elanul antreprenorilor, clienții tind să se abțină de la comentarii. Mai mult, unii dintre aceștia vor încerca chiar să evite produsul cu pricina.
Totuși, un produs care nu a fost la fel de apreciat nu înseamnă că este un produs eșuat, din contră. Această idee poate fi transformată într-una profitabilă. Cum se poate face asta? Prin convingerea publicului că produsul este un bun necesar vieții lor.
Nimic nu e garantat
Afacerile seamănă cu viața de toate zilele, nimic nu este garantat. Adesea oamenii tind să spună că vremea este imprevizibilă sau că s-ar putea să achiziționeze o proprietate în viitor. Toate aceste acțiuni au legătură cu teoria probabilității, un termen matematic care se referă la caracterul incert al unui eveniment. Indiferent de cât de bun este un antreprenor sau cât studiu de piață face, există probabilitatea să nu-și poată vinde produsul.
O altă situație similară e legată de lumea jocurilor. Chiar dacă jocurile de poker există de mult timp, aceste sporturi ale minții pot fi la fel de imprevizibile. În trecut Blaise Pascal a vorbit despre teoria probabilității și cum aceasta funcționează pe durata jocului de ruletă. Concluzia e că un antreprenor trebuie să fie pregătit pentru orice fel de situație pentru a se putea adapta din mers.
Candidatul potrivit nu apare peste noapte
O mare parte dintre antreprenorii aflați la început de drum fac angajări în funcție de cerințele financiare ale viitorilor lor angajați. În loc să urmărească experiența candidaților, antreprenorii se concentrează pe alte aspecte mai puțin relevante la acest moment.
La o primă vedere această strategie nu este una greșită. Cu toate acestea, pe termen lung angajările în serie ar putea fi mult mai costisitoare. La urma urmei, viitorul afacerii depinde foarte mult de nivelul de pricepere al angajaților iar dacă aceștia sunt aleși în funcție de alte criterii, afacerea ar putea avea de suferit.
Alegerea candidaților este într-adevăr un proces minuțios, care poate să dureze destul de mult. Dar o echipă formată din oameni pricepuți și determinați să găsească soluții la orice problemă nu se găsește peste noapte.
Caracterul social nu trebuie să lipsească
Pentru a avea succes este imperios necesar ca un antreprenor să știe cum să construiască relații durabile cu cei din jur, fie că este vorba de angajați sau clienți.
O afacere nu este altceva decât un mediu care favorizează sprijinul reciproc. Clienții care sunt mulțumiți de un produs sau serviciu au tendința de a frecventa acele afaceri în mod constant.
De asemenea, antreprenorii trebuie să fie deschiși și să accepte ajutor din partea altor specialiști. Există situații în care un sfat venit din partea unei persoane din exterior poate conta foarte mult, dar pentru a-l primi este nevoie de comunicare.
Drumul spre succes poate fi lung
Prin firea sa, omul își dorește să spargă tiparele de îndată ce și-a lansat afacerea. Ei bine, lucrurile nu stau mereu așa.
Din exemplul altor persoane de succes am văzut deja că este nevoie de foarte multă muncă pentru ca visele să devină realitate. Nu este greșit să visăm, dar nu trebuie niciodată să ne oprim la nivelul de proiecții.
Mai cu seamă trebuie să ne concentrăm pe rezolvarea problemelor pe termen îndelungat.
Realitatea poate să fie crudă, dar este singurul lucru care ne aduce cu picioarele pe pământ. O afacere care are parte de o creștere graduală este un motiv în plus de a pune la dispoziția publicului serviciile cu care s-au obișnuit.
Munca unui antreprenor nu se oprește niciodată. Fie că este la început de drum sau are deja experiență, tot există anumite lecții pe care le poate învăța.