4 Indicatori pe care orice firma trebuie sa-i monitorizeze pentru a creste profitul

4 Indicatori pe care orice firma trebuie sa-i monitorizeze pentru a creste profitul

Articol scris de Alina Demeter, fondatorul canalului de educaţie financiară pentru succesul afaceri – www.alinademeter.ro.

Orice firma vrea sa-si creasca profitul. Insa acest obiectiv nu este corespunzator planificat si controlat. Mediul de afaceri este competitiv, mediul politic si legislativ neprietenos.

Si atunci ce trebuie sa faca firmele pentru a atinge acest obiectiv ambitios.

Firmele nu trebuie sa munceasca mai mult ci sa-si creasca eficienta operationala care din perspectiva financiara se va transpune in cresterea profitabilitatii.

La modul general si simplist multe firme si manageri considera ca pot rezolva problema profitabilitatii daca reusesc sa-si vanda produsele si serviciile sau daca cresc volumul vanzarilor.

Dar nu este asa.

Vanzarile reprezinta doar unul din factorii care influenteaza profitul, concentrarea exclusiva pe acest factor si lipsa unei analize adecvate a diferitelor scenarii planificate pentru a se alege scenariul cel mai eficient cat si lipsa monitorizarii profitabilitatii realizate vor pune firma in situatia de a avea profituri sub asteptari si in plus nu se vor cunoaste cauzele acestor rezultate sub asteptari.

Pentru a depasi acest impediment firmele trebuie sa monitorizeze profitabilitatea folosind minimum acesti 4 indicatori:

  1. Marja bruta sau (marja comerciala)
  2. Profitul operational
  3. Profitul net
  4. Ratele de profitabilitate (sau ratele de rentabilitate)
  1. Marja comerciala:

Ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Marja comerciala = (Cifra de afaceri – Costul bunurilor sau serviciilor vandute)

Atentie nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar.

Marja comerciala trebuie urmarita atat in valoare absoluta cat si procentuala.

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem.

Evident firma va avea o marja cat mai buna daca reuseste sa vanda la un pret cat mai bun in comparatie cu costurile angajate.

  1. Profitul operational

Ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea. In costurile operatioanale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea.

Profit operational = (Cifra de afaceri – Total costuri operationale)

Profitul operational trebuie urmarit atat in valoare absoluta cat si procentual.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.

  1. Profitul net

Arata profitabilitea finala dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile:

  • Costul bunurilor sau serviciilor vandute
  • Alte costuri operationale
  • Costuri financiare (ex. dobanzi)
  • Costuri cu impozitul pe profit

Profit net = (Cifra de afaceri – Total costuri)

Trebuie urmarit atat in valoare absoluta cat si procentual.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea finala a firmei atat din perspectiva operationala cat si a structurii surselor de finantare si a politicii fiscale.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja bruta buna si sa aiba costuri operationale echilibrate care sa-i permita sa aiba un profit operational bun.

Cu toate acestea ca urmare a faptului ca firma a apelat in mod excesiv la imprumuturi ca surse de finantare (are un grad de indatorare mare) are costuri cu dobanzile foarte mari si astfel profitul final este foarte mic sau putem vorbi chiar de o pierdere.

  1. Ratele de profitabilitate (sau ratele de rentabilitate)

Monitorizarea profitului doar in mărime absoluta nu furnizeaza suficiente informatii pentru o analiza complexa a profitabilitatii firmei. De aceea pe langa indicatorii de profitabilitate in valoare absoluta se vor monitoriza si ratele de profitabilitate denumite si ratele de rentabilitate.

Ratele de rentabilitate sunt indicatori de performanta care compara outputurile versus inputuri.

Ratele compara un indicator de rezultate (profit sau pierdere)  in raport cu un indicator care reflecta un flux de activitate (cifra de afaceri, cheltuieli angajate) sau resurse consumate/investite (active totale, capital investit).

Principalele rate de rentabilitate utilizate în analiza firmelor sunt: rata rentabilitatii comerciale, rata rentabilitatii costurilor, rata rentabilitatii economice si rata rentabilitatii financiare.

Rata rentabilităţii comerciale

Calitatea unei firme este validataa prin aprecierea produselor sale pe piata situatie evidentiata prin cifra de afaceri. Raportul dintre rezultatul obtinut si cifra de afaceri reprezintă rata rentabilitatii comerciale.

RRC =  Rezultat           * 100

Cifra de afaceri

In cazul rezultatului se pot folosi mai multi indicatori de profitabilitate: marja bruta, profitul operational, profitul net, explicati anterior si asadar primii 3 indicatori se vor calcula atat in valoare absoluta cat si in valoare procentuala.

Ne ajuta sa identificam eficienta operationala a firmei de data aceasta in valoare procentuala care are avantajul unei comparabilitati mai bune in timp de la o perioada la alta, la diverse volume de activitate sau versus alte firme din industrie.

Rata rentabilitatii costurilor

Evidentiaza profitabilitatea firmei in raport cu costurile angajate.

Rata rentabilitatii costurilor =  Rezultat * 100

Total costuri

Rata rentabilitatii economice

Reflecta raportul intre rezultatul economic (profit sau pierdere) si mijloacele economice angajate pentru obţinerea acestuia, respectiv totalul activelor .

RRE =    Rezultat * 100

Total active

In cazul acestei rate ca rezultat se va lua in calcul cel mai adesea EBIT (Profitul inainte de impozitare si dobanzi).

Este un indicator care se foloseste des in practica internationala cunoscut sub denumirea de Return on Assets.

De ce folosim profitul inainte de impozitare si taxe in loc de profitul brut sau net?

EBIT are avantajul de a calcula rata de rentabilitate independent de structura financiara sau politica fiscala a statului. Astfel vom identifica eficienta operationala a firmei. In contrast daca folosim profitul net in loc de EBIT rentabilitatea indicata este influentata si de costurile cu impozitarea si dobanzile.

Rata rentabilitatii financiare

RRF este un indicator folosit des in practica internationala denumit Return on Equity

Reflecta rentabilitatea investitiilor de capital ale actionarilor.

Se calculeaza ca raport intre Rezultatul net si capitalurile proprii.

RRF =      Profit net            * 100

Capitaluri proprii

Această rată constituie un indicator relevant în aprecierea pozitiei firmei pe piata. Firmele cu o rata buna sunt atractive pentru potentiali investitori. De asemenea proprietarii actuali cu cat au o rentabilitate mai buna a banilor investiti vor fi interesati sa reinvesteasca bani in firma pentru dezvoltarea capacitatii si cresterea profitului.

Odata calculati cum folosim acesti indicatori?

Putem compara acesti indicatori in timp de la o perioada la alta sau versus alte firme din industrie si astfel putem identifica arii cu probleme  sau cu profitabilitate slaba pentru care se vor lua masuri de optimizare.

Ce indicatori folositi in practica pentru monitorizarea si cresterea profitului?

Despre Autor: Numele meu este Alina Demeter sunt expert contabil autorizat international si auditor.  Prin intermediul articolelor de pe blogul meu sau programe de training dezvoltate imi propun sa-i sprijin pe finantisti, manageri non-financiari sau antreprenori cu educatie financiara orientata pe business, pentru cresterea profitabilitatii firmei si prevenirea riscurilor.

Te invit sa citesti blogul www.alinademeter.ro, canal  de educatie financiara pentru succesul afacerii.

Vrei să citeşti şi alte articole de educaţie financiară? Hai în grupul Totul despre Bani de pe Facebook.

Articol Recomandat! Cum sa investi sa investesti pe bursa in mod gratuit!

Felicitări pentru că ai citit tot articolul. Dacă ţi-a plăcut, ajută-mă să-l promovez mai departe cu un share:

INTRĂ ÎN COMUNITATEA LAURENTIUMIHAI.RO