Cum alegi contabilul? La ce aspecte trebuie să fii atent

Fie că vrei să înființezi o firmă sau ai deja o afacere pe care îți dorești să o dezvolți, SRL sau PFA, ai nevoie de o “mână bună” care să te ghideze din punct de vedere fiscal. Cum îți alegi contabilul?

Răspunsul la această întrebare depinde de mai multe aspecte la care trebuie să fii atent.

Citește în continuare și descoperă cum identifici persoana potrivită pentru afacerea ta și de ce trebuie să ții cont în această alegere.

Cine poate ține contabilitatea unei firme?

Conform legii contabilității, contabilitatea unei firme se organizează în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. 

Dar, pentru firmele mici, este mai eficient să externalizezi aceste servicii la firme de contabilitate specializate.

Așadar, pentru a ține contabilitatea firmei tale trebuie 

  • fie să angajezi o persoană cu studii economice superioare
  • fie sa închei un contract de prestări servicii cu o persoană fizică sau juridică membră CECCAR.

Cine poate fi contabilul tău?

Dacă ai un PFA neplătitor de TVA, fără angajați, fără tranzacții intracomunitare, poți să fii chiar tu contabilul tău. Desigur, pentru asta trebuie să ai un program de contabilitate în care să ții evidența contabilă în partidă simplă. Totuși, dacă nu te pricepi, sau dacă activitatea devine complexă (angajezi, devii plătitor de TVA sau ai tranzacții intracomunitare) ai OBLIGAȚIA legală de a găsi un contabil pentru PFA-ul tău.

În schimb, dacă ai un SRL, indiferent de cât de complexă este activitatea, sau ce vechime are firma, ești OBLIGAT prin lege să ai contabil (angajat, sau extern). 

Cum îți alegi contabilul?

Alegerea contabilului potrivit este crucială pentru afacere, indiferent de domeniul de activitate sau de forma juridică. Iată de ce criterii trebuie să ții cont în alegerea ta:

Acreditare

Conform legii, contabilul trebuie să aibă diplomă de studii superioare economice (dacă este angajat) sau acreditarea CECCAR (dacă este contabil extern – persoană fizică sau juridică). Desigur, mai există și alte acreditări importante pe care ar fi util să le aibă viitorul contabil:

  • ACCA
  • CAFR
  • CCF

De ce sunt utile acreditările? Pentru că asta îți garantează pregătirea profesională și expertiza într-un anumit segment: audit, consultanță fiscală, consultanță contabilă etc. În plus, apartenența la unul dintre organismele de mai sus îți garantează deținerea unei asigurări profesionale care să acopere eventuale erori contabile, și prin urmare, asumarea responsabilității.

Experiența

Un contabil bun te va informa la timp cu privire la evoluția afacerii și te va sfătui la fiecare pas. De aceea, este bine să alegi un contabil cu experiență deoarece asta îți va garanta că acesta este deja familiar cu problemele care pot apărea în afacerea ta. 

De asemenea, trebuie să verifici dacă acesta îți poate oferi toate serviciile de care ai nevoie. Este important să nu ai așteptări nerealiste, iar pentru asta trebuie să stabilești încă de la început de ce servicii ai nevoie, și ce oferă contabilul. Desigur, exista si servicii digitale ceva mai complexe, care pe langa contabilitate ofera si tot ce tine de facturare, infiintarea si modificarea firmei la Registrul Comertului, precum serviciile oferite de StartCo.

Claritate și transparență

Pentru a evita eventualele amenzi sau penalizări din partea Fiscului, trebuie să te asiguri că ai o evidență contabilă corectă. Pentru asta ai nevoie de un contabil bun, capabil să-ți explice în termeni simpli: 

  • schimbările legislative
  • plafoanele fiscale la care trebuie să fii atent
  • indicatorii financiari relevanți pentru business-ul tău

De asemenea, contabilul trebuie să îți ofere informații complete despre afacerea ta 

  • declarații fiscale depuse
  • obligații de plată achitate și datorii restante
  • vectorul fiscal (plătitor/neplătitor de TVA, TVA lunar/trimestrial, impozit micro/profit)

Comunicare

Un alt aspect important care te poate ajuta să identifici contabilul potrivit este modul în care comunici cu acesta. Pentru a te asigura că nu omiți ceva, este recomandat să ai o strânsă comunicare cu contabilul. Asta nu înseamnă neapărat întâlniri fizice, ci mai degrabă email, telefon sau mesaje pentru a optimiza timpul alocat. 

Asistență

Totodată, trebuie să beneficiezi de suport specializat în cazul unui control ANAF, iar aici cu siguranță contabilul este cel care poate să ofere informații relevante despre evidența contabilă a firmei tale.

Prețul serviciilor

Deși nu este criteriu de departajare, onorariul perceput de contabil poate fi relevant în alegerea finală. Desigur, acesta poate să difere în funcție de anumite aspecte precum: 

  • dimensiunea firmei
  • numărul de operațiuni și înregistrări contabile
  • numărul de salariați
  • tipul de servicii solicitate 
  • serviciile adiționale etc.

Trebuie să te asiguri că prețul serviciilor reflectă calitatea serviciilor oferite și desigur, să poți susține costurile din venitul generat. 

Un sfat: Un preț mic poate să atragă după sine riscuri și cheltuieli generate de eventuale erori. Așa că pentru siguranță, este recomandat ca înainte de a stabili onorariul să te asiguri că viitorul contabil întrunește celelalte criterii enumerate.

Unde găsești contabilul potrivit?

Pentru a găsi omul potrivit poți să 

  1. cauți pe site-ul CECCAR în tabloul membrilor un contabil cu viză de exercitare a profesiei pe anul în curs
  2. soliciți recomandări din partea prietenilor
  3. sau să faci un mic studiu de piata pentru a vedea ce solutii digitale exista

Indiferent dacă alegi un contabil angajat, o firmă de contabilitate sau o platformă digitală nu uita faptul că un contabil potrivit va face pentru firma ta ceea ce trebuie:

  • se va asigura că firma ta îndeplinește și respectă toate reglementările fiscale
  • va depune la zi toate declarațiile 
  • te va ajuta să înțelegi ce se întâmplă cu firma ta
  • te va ajuta să optimizezi costurile și să previzionezi fluxul de numerar
  • îți va oferi periodic rapoarte utile pentru afacera ta
  • îți va explica tot ce trebuie să știi despre economisirea și investirea capitalului pe care îl ai în firma ta
  • te va avertiza atunci când apar riscuri legale sau financiare
  • și cel mai important, te va ajuta să economisești timp și în special bani.

Viața de antreprenor implică multe provocări, însă totul este mai ușor de realizat atunci când ești informat și deții controlul afacerii tale.

Articol realizat cu ajutorul specialistilor de la StartCo.

Ai nevoie de ajutor în gestionarea finanțelor personale și a investițiilor? Hai să discutăm într-o ședință de consultanță..

Ai găsit informații prețioase care te-au ajutat? Fă-mi cinste cu o cafea ca să-mi pot continua activitatea Fac cinste cu o cafea!.