Rentabilitatea investiției (ROI) este o măsură de performanță folosită pentru a evalua eficiența unei investiții sau pentru a compara eficiența unui număr de investiții diferite.
Acestă măsură încearcă să măsoare direct valoarea randamentului unei anumite investiții, în raport cu costul investiției. Pentru a calcula rentabilitatea investiției, beneficiul unei investiții este împărțit la costul investiției.
Rezultatul este exprimat ca procent sau raport. Raportul acestei masuri se calculeaza matematic astfel astfel: valoarea actuală a investițiilor – costul investițiilor / costul investițiilor.
ROI este o măsură des folosită datorită versatilității și simplității sale.
În esență, poate fi utilizată ca un indicator rudimentar al rentabilității unei investiții. Calculul în sine nu este prea complicat și este relativ ușor de interpretat pentru o gama largă de aplicații. Dacă ROI-ul unei investiții este net pozitiv, probabil că merită.
Însă, dacă sunt disponibile alte oportunități cu un ROI mai mare, aceste semnale pot ajuta investitorii să elimine sau să selecteze cele mai bune opțiuni. De asemenea, investitorii ar trebui să evite ROI-urile negative, care implică o pierdere netă.
ROI poate fi utilizat împreună cu rata de rentabilitate, care ține cont de intervalul de timp al unui proiect. Se poate utiliza, de asemenea, valoarea actuală netă, care reprezintă diferențele de valoare a banilor în timp, datorate inflației.
Recent, anumiți investitori și companii s-au interesat de dezvoltarea unei noi forme a metricii ROI, numită „Returnarea socială a investițiilor” sau SROI.
SROI a fost inițial dezvoltat la începutul anilor 2000 și ia în considerare impactul mai larg al proiectelor care utilizează valoare extrafinanciară, adică valori sociale și de mediu care nu sunt reflectate în prezent în conturile financiare convenționale.
Există alte câteva variante noi de ROI care au fost dezvoltate în scopuri particulare. În social media indică eficiența campaniilor de advertising – de exemplu: câte clicuri sau like-uri sunt generate pentru o unitate de efort.
În mod similar, ROI de statistici de marketing încearcă să identifice randamentul atribuit campaniilor de publicitate sau de marketing. Așa-numitul ROI de învățare se referă la cantitatea de informații învățate și păstrate ca revenire la educație sau formare de competențe.
Pe măsură ce lumea progresează și economia se schimbă, mai multe alte forme de nișă de ROI vor fi sigur dezvoltate în viitor.