Actualul ghid de infiintare firma / SRL a fost actualiat in 2023 cu ajutorul StartCo. Poți urmări oți pașii pentru înființarea firmei în acest an.
Anul trecut, pe vremea aceasta, am realizat un ghid infiintare PFA care a avut un mare succes. Cu toţi ne dorim să fim proprii noştri şefi şi totul începe de la un PFA (Persoană Fizică Autorizată).
Pe măsură ce afacerea creşte, trebuie să ne gândim şi la forma juridică cea mai avantajoasă. În articolul Ce sa aleg pentru un start-up? PFA sau SRL am vorbit despre avantajele şi dezavantajele acestor 2 forme juridice. Am tras concluziile că PFA este mai mult pentru un freelancer iar SRL poate fi considerată o firma în adevăratul sens al cuvântului.
O dată cu creşterea firmei ne gândim tot mai mult la infiintarea unui SRL. În următoarele rânduri ţi-am pregătit un ghid practic de infiintare firma, într-un timp record, pentru a evita drumurile lungi şi dese la Registrul Comerţului.
Ghidul conţine toţi paşii pe care trebuie să-i urmeze o persoană pentru a infiinta un SRL şi îţi este explicată fiecare cerere pe care trebuie să o completezi în acest scop.
În ghid de infiintare firma vei afla informaţii despre următoarele:
- Actele necesare infiintarii firmei;
- Locurile unde trebuie mers în scopul realizării dosarului de înfiinţare;
- Bani necesari pentru fiecare pas;
- Durata pentru dobândirea diferitelor dovezi;
- Paşii cei mai eficienţi pentru realizarea dosarului;
- Alte sugestii.
Ghid infiintare firma: Pasii necesari pentru infiintare firma
I. Actele Necesare pentru Infiintarea firmei
Primul şi primul lucru pe care trebuie să-l faci este să ştii care sunt actele necesare pentru dosarul de infiintare firma. Lista cu actele necesare o poţi găsi AICI.
Pregateste-ti apoi un folder si descarca formularele gratuit direct de pe site-ul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Cererile si formularele de care ai nevoie sunt următoarele:
- Cererea de înregistrare SRL;
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți
- Anexa privind înregistrarea fiscală
- Actul constitutiv
- Avizul asociaţiei de proprietari si a vecinilor cu pereti comuni, daca este cazul (daca desfasori activitate de la sediu)
II. Verificarea Disponibilităţii Denumirii
După ce ai aflat care sunt actele, urmează primul pas de realizat, acela de a rezerva numele viitoarei tale firme.
Poti verifica disponibilitatea si rezerva denumirea firmei online, prin intermediul portalului de servicii online al Registrului Comertului. Va trebui sa iti faci un cont si apoi sa accesezi sectiunea Verificare disponibilitate si rezervare denumire online.
Dupa ce completezi cererea cu datele tale personale, selecteaza tipul de firma (in acest caz SRL) si introdu denumirea dorita. Daca denumirea este disponibilă, vei putea sa o rezervi pe loc si sa descarci dovada. Salveaza apoi acest document in dosarul cu documentele de infiintare.
III. Stabilirea Sediului Social
Un proces pe care îl poţi face în paralel cu toţi paşii pentru realizarea dosarului de infiintare firma.
În primul rând, ai nevoie să-ţi cauţi un sediu social. Aceasta poate fi o casă sau un apartament, personal sau închiriat.
Următoarea fază, este trecerea pe numele firmei a sediului social. Acest lucru se poate face cu ajutorul unui contract de inchiriere sau a unui contract de comodat (în ataşamente ai modele de contracte). Acest contract trebuie realizat între deţinătorul imobilului şi firma (Denumirea aleasă la Pasul nr.II).
In anumite situatii, este posibil ca cei de la Registrul Comertului sa iti solicite, pe langa contract, si un document care sa ateste dreptul de proprietate asupra spatiului (ex. Carte funciara nu mai veche de 30 de zile, contract de vanzare-cumparare, titlu de proprietate, etc.)
În cazul în care sediul este într-un apartament iar firma va desfasura activitate de la sediu, va fi necesar sa depui si documentul care contine semnaturile preşedintelui asociaţiei de proprietari si ale vecinilor cu pereti comuni. Prin semnarea documentului, aceştia isi dau acordul ca in spatiul respectiv sa se desfasoare activitate economica iar destinatia exclusiv rezidentiala a acestuia sa se modifice.
IV. Redactarea Actului Constitutiv
Următorul pas reprezintă redactarea Actului Constitutiv al societăţii.
Actul Constitutiv trebuie să conţină următoarele informaţii: datele de identificare a asociatului/asociaţilor, forma de organizare, denumirea societăţii primită la pasul nr.I, specificarea sediului social, sediul secundar (în cazul în care există mai multe puncte de lucru), obiectul de activitate principal şi activităţile secundare, Capitalul social şi cota de participare a asociaţilor la profit şi pierdere, desemnarea administratorului care are un mandat pe o perioadă stabilită de asociaţi ce poate fi nelimitată sau limitată.
Atenţie! mare grijă la codurile CAEN selectate intrucat incepand cu luna noiembrie 2022, toate codurile CAEN declarate in actul constitutiv trebuie si autorizate pentru desfasurarea activitatii de la sediul social, un punct de lucru sau terti, Asta inseamna ca nu mai poti include in actul constitutiv o lista lunga de coduri CAEN pe care nu desfasori activitate,
Capitalul social al unui SRL trebuie să fie de minim 1 leu in cazul in care firma are un singur asociat, minim 2 lei daca firma are 2 asociati, si asa mai departe. Capitalul social se divide in parti sociale egale, cu o valoare nominala de minim 1 leu, iar fiecare asociat în parte poate să deţina un număr întreg de părţi sociale.
Modelul de Act Constitutiv pentru SRL cu asociat unic il gasesti aici iar cel pentru SRL cu mai multi asociati aici.
Actul Constitutiv trebuie ataşat la dosarul de infiintare firma in formă originală.
V. Alte Documente
1. Copii după Cărţile de Identitate a Asociatului/Asociaţilor şi a Administratorului/Admimistratorilor (în cazul în care aceştia nu sunt şi Asociaţi). Pe toate aceste copii, titularii trebuie să scrie că sunt conforme cu originalul şi să semneze.
2. Completarea cererilor si formularelor mentionate la primul pas: cererea de inregistrare, declaraţia-tip pe propria răspundere, anexa privind inregistrarea fiscala.
VI. Ultimul Pas
După colectarea tuturor declaraţiilor completate din paşii anteriori şi realizării dosarului, poti sa alegi intre depunere personala la ghiseu (caz in care va trebui sa ai un dosar cu şină) sau depunere online prin portalul ONRC. Daca optezi pentru varianta din urma, trebuie sa stii ca vei avea nevoie de semnatura electronica calificata intrucat toate documentele din dosar trebuie semnate cu semnatura electronica a reprezentantului (administratorul firmei) sau a imputernicitului sau.
După depunerea dosarului va trebui să treci prin ultima acţiune, aceea de a plăti taxa de înregistrea a firmei şi a tarifului de publicare în Monitorul Oficial.
Costul pentru înregistrarea unui SRL este de 128 lei – reprezentănd taxa de publicare în Monitorul oficial. In cazul firmelor cu mai multi asociati, taxele pot fi mai mari de 128 lei, in functie de numarul de caractere ce urmeaza a fi publicate in Monitorul Oficial.
Termenul de solutionare si eliberare de la data depunerii dosarului este de 1-3 zile lucratoare, daca nu apar observatii din partea Registrului Comertului.
VII. Alte Informaţii
După ce vei obţine toate actele privind inregistrarea firmei, eşti nevoit să re
- Mers la bancă pentru a-ţi realiza contul curent;
- Realizarea de modele de facturi şi chitanţe speciale pentru firma ta
VIII. Programul tau de facturare
La final trebuie sa te gandesti foarte serios la modul in care vei factura clientilor tai. Ca program de facturare eu folosesc facturis.ro (il poti testa gratuit daca vrei). Este cel mai simplu, complet si util program de facturare. Motivele pentru care eu am ales acest program gasesti in acest articol -> Recenzie Facturis.ro: Un program de facturi complet.
Alternativ: Un program de facturare gratuit, complet si foarte simplu de folosit este cel oferit de StartCo.
IX. Mult SUCCES
Urmează cel mai greu lucru, acela de a găsi clienţi şi de a realiza profit. Aici totul depinde de tine şi de cât de bun eşti în activitatea pe care o realizezi.
Articole de pe laurentiumihai.ro care te vor ajuta după ce îţi vei infiinta SRL-ul:
- Modele de contracte pentru toate formele juridice. Descarca gratuit modele de contracte
- De ce ai nevoie de management financiar in firma ta?
- 20 de idei simple si utile de reduceri de costuri pentru afacerea ta
Aceştia sunt paşii pe care trebuie să urmezi pentru infiintarea unei firme. Legat de taxele de înregistrare, acestea pot varia, după caz, de la un oraş la altul. Taxele pe care le-am menţionat mai sus sunt aproximative.
În cazul în care doreşti să împarţi cu noi experienţele prin care ai trecut la infiintarea unui firme sau alte căi prin care ne putem infiintare un SRL mai rapid, îmi poţi lăsa un comentariu la acest articol.
De asemenea, pentru orice fel de întrebări, aştept comentariul tău și îţi voi răspunde în cel mai scurt timp posibil.
Apropo, dacă crezi că ai nevoie şi de un ajutor video, Alexandru a făcut un video cu tot procesul de înfiinţare firmă în 2017-2018 🙂 Recomand cu drag.
Alte ghiduri utile:
- Ghid infiintare PFA: Pasii infiintarii unui PFA
- Ghid Infiintare ONG – Asociatie si Fundatie: Cum sa-ti Infiintezi un ONG
Share, Like şi Tweet să afle cât mai multe persoane de acest ghid de infiintare firma.
Acest ghid a fost reactualizat în 2023 cu ajutorul prietenilor de la StartCo. Prin intermediul unei aplicații digitale, poți rezolva tot ce ține de înființarea, dar și de gestionarea ulterioară a SRL-ului tău: depunerea declarației unice, servicii de contabilitate online și facturare gratuită.