Cota de piață reprezintă procentul vânzărilor unei companii pe o piață concurențială. Se calculează luând vânzările companiei pe perioada respectivă și împărțind-o la vânzările totale ale industriei în aceeași perioadă.
Această măsurătoare este utilizată pentru a da o idee generală despre mărimea unei companii în raport cu piața sa și concurenții săi.
Cota de piață poate fi calculată ca valoare sau ca volum. Cota de piață valorică se bazează pe cota totală a unei companii din totalul vânzărilor segmentului.
Volumele se referă la numărul real de unități pe care o companie le vinde din totalul de unități vândute pe piață.
Ecuația cotei de piață valoare-volum nu este de obicei liniară: o unitate poate avea valori mari și un număr scăzut, ceea ce înseamnă că cota de piață valorică poate fi ridicată, dar cota de volume poate fi scăzută.
Deseori, termenul de cotă de piaţă se foloseşte cu sensul de cotă de vânzări și se calculează ca raport între volumul vânzărilor realizate de o companie şi totalul vânzărilor înregistrate pe piaţa pe care aceasta acţionează.
De multe ori există o corelaţie pozitivă între cota de piaţă, economiile de scară şi profituri, de aceea se acordă o importanţă deosebită poziţiei ocupate pe piaţă.
Cota de piață se determină fie sub formă de coeficient, având valori cuprinse între 0 și 1, fie sub formă procentuală, având valori cuprinse între 0 și 100.