Costul marginal este modificarea totală pe care o companie o experimentează în bilanțul sau în contul de profit din cauza producției și vânzării unei unități suplimentare de produs.
Se calculează prin analizarea cheltuielilor suplimentare efectuate pe baza adăugării unității.
Costurile marginale pot fi clasificate drept costuri relevante în contabilitatea managerială.
Este relevant pentru luarea deciziilor pe termen scurt sau pentru a alege între două alternative, cum ar fi dacă să accepte o comandă specială.
Dacă se stabilește un preț redus pentru o comandă specială, atunci este esențial ca veniturile primite de la comanda specială să acopere cel puțin costurile marginale. În caz contrar, comanda specială are ca rezultat o pierdere netă.
Costurile marginale sunt utile și pentru a decide dacă fabrică un bun sau îl cumpără în altă parte. Doar costurile suplimentare asociate cu fabricarea bunului ar trebui luate în considerare și comparate cu prețul de vânzare cu amănuntul în acest scenariu.
În evaluarea rentabilității unui segment de afaceri ar trebui luate în considerare numai costurile marginale relevante care pot fi legate direct de segmentul de afaceri, cum ar fi salariile variabile, utilitățile și materialele.