Concurența are loc atunci când diferite companii oferă produse de mai bună calitate și / sau prețuri mai mici pentru a încuraja actorii economici să devină și să rămână clienți.
Aproape toți economiștii consideră că concurența este necesară pentru inovație și creștere, deși puțini sunt de acord cu privire la modul cel mai bun de a favoriza concurența.
Concurența poate adopta o serie de forme, inclusiv reducerea prețurilor, publicitate și promovarea vânzărilor, variații de calitate, ambalare și design și segmentarea pieței.
Natura și intensitatea relațiilor concurențiale pe o piață, la rândul lor, depind de diverși factori, cum ar fi caracteristicile produsului și cumpărătorului, amploarea concentrării pieței și a considerațiilor privind costul și cererea.
În cazul în care produsele sunt standardizate, concurența este, de obicei, axată pe preț, în timp ce pe piețele unde cumpărătorii cer o gamă largă de varietăți de produse și mixuri de calitate, concurența pe diferențiere tinde să fie accentuată.
Pe piețele caracterizate de niveluri ridicate a vânzătorilor, furnizorii tind, în orice caz, să înlocuiască concurența de diferențiere a produselor pentru concurența de prețuri.
Analiștii de strategie de afaceri și de marketing sunt preocupați în special de identificarea și exploatarea caracteristicilor produsului și cumpărătorului ca mijloc de a stabili avantaje competitive asupra furnizorilor rivali.
Astfel, natura și puterea concurenței au un efect important asupra performanței pieței și, prin urmare, prezintă o relevanță deosebită pentru aplicarea politicilor concurenței.