Analiza SWOT vine de la acronimul Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, însemnând „Puncte tari, Puncte slabe, Oportunități, Amenințări”.
Asa cum îi spune și numele, această analiză examinează patru elemente: puncte forte – atribute interne și resurse care susțin un rezultat de succes, puncte slabe: atribute interne și resurse care funcționează împotriva unui rezultat de succes, oportunități: factori externi pe care entitatea îi poate valorifica sau folosi în avantajul său, amenințări: factori externi care ar putea pune în pericol succesul entității.
Această analiză este mai mult un ghid, nu neapărat o rețetă standard. Este o tehnică de evaluare a performanței, a concurenței, a riscului și a potențialului unei afaceri, precum și o parte a unei afaceri.
SWOT reprezintă nu numai o metodă folosită în controlul planificării și a riscului, ci și o modalitate de a scoate în evidență zone ale proiectului care pot fi maximizate în beneficiul întregului proiect sau zone specifice de unde se pot obține avantaje competiționale.
Analiza SWOT se realizează în prima parte a proiectului si este cea mai importantă tehnică de management folosită pentru a înțelege poziția strategică a unei companii. Această analiză poate ajuta procesul de luare a deciziilor prin crearea unei reprezentări vizuale a diverșilor factori care au cel mai mare impact asupra succesului unui business.