Acțiunile ciclice sunt titluri de valoare asemeni acțiunilor obișnuite, însă prețul lor este afectat de schimbările sistematice și macroeconomice ale economiei generale.
Sunt caracteristice acelor domenii de activitate care nu produc bunuri de folosință pe termen lung, precum industria auto, aeriană, imobiliară, hotelieră, industria ospitalității și producătorii articolelor de lux.
Deci, aceste actiuni provin de la companii cu care consumatorii aleg să cheltuiască mai puțin și să le reducă în timpul recesiunii.
Veniturile generate de aceste actiuni, precum și prețul acestora se pot scade dramatic dacă economia intră în declin și acestea se pot majora semnificativ când economia se dezvoltă.
Majoritatea actiunilor ciclice aparțin companiilor care vând articole pe care consumatorii își pot permite să le cumpere mai mult în timpul unei economii în plină expansiune.
Aceste acțiuni provin și de la companii cu care consumatorii aleg să cheltuiască mai puțin și să le reducă în timpul recesiunii.
Când economia merge bine, oamenii își pot permite să cumpere mașini noi, să își îmbunătățească casele, să facă cumpărături și să călătorească.
În cazul în care economia scade, aceste cheltuieli sunt unele dintre primele lucruri pe care consumatorii le reduc.
Dacă o recesiune este suficient de severă, acțiunile ciclice pot deveni complet inutile, iar companiile pot ieși din activitate.