Ghid infiintare PFA 2023: Pasii infiintarii unui PFA

ghid infiintare pfaDe fiecare dată când ne iniţiem într-o afacere apare problema formei juridice. Pentru un început, forma juridică cea mai convenabilă este cea a PFA-ului. Actualul ghid de infiintare PFA a fost actualiat in 2023 cu ajutorul  StartCo. Poți urmări oți pașii pentru înființarea unui PFA.

Despre rolul şi avantajele PFA-ului am mai vorbit în următoarele două articole: PFA – Forma Juridica Ideala pentru un Freelancer şi Ce sa aleg pentru un start-up? PFA sau SRL.

Îţi recomand să le citeşti înainte să te apuci să analiza următorului ghid de infiintare PFA.

Forma juridică cea mai convenabilă pentru o persoană care lucrează pe cont propriu (freelancer) este PFA-ul (persoana fizică autorizată).

În rândurile ce urmează o să îţi prezint cei mai importanţi paşi pe care trebuie să-i parcurgi pentru a-ti infiinta un PFA într-un timp foarte scurt.

Timpul Optim pentru a parcurge si implementa toti paşii de infiintare PFA este de 7 zile.

Ghid infiintare PFA: Pasii infiintarii unui PFA

Pasul 1 Infiinţare PFA: Documentează-te!

Primul pas, înainte de a începe procedurile de realizare a dosarului, trebuie să te documentezi în legătură cu ce trebuie să conţină acel dosar.

Instituţia care se ocupă cu această procedură este Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, iar linkul direct către lista cu documentele necesare pentru realizarea unui PFA o puteţi găsi accesând DOCUMENTE NECESARE .

Vă sfătuiesc ca de fiecare dată înainte de a începe această procedură să verificaţi partea de documente deoarece această listă se poate modifica în fiecare lună.

Pasul 2 Infiintare PFA: Primul contact cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC)

După ce te-ai informat cu privire la documentele de care ai nevoie e timpul să iti pregatesti un folder in care sa îți descarci toate cererile si formularele-tip care trebuie completate pentru infiintarea PFA-ului.

Cererile si formularele de care ai nevoie sunt următoarele:

  • Cererea de înregistrare PFA;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți
  • Anexa privind înregistrarea fiscală
  • Avizul asociaţiei de proprietari si a vecinilor cu pereti comuni, daca este cazul (daca desfasori activitate de la sediu)

Pasul 3 Infiintare PFA: Verificarea disponibilităţii numelui şi rezervarea lui

Pentru cererea disponibilităţii şi rezervării numelui poti accesa portalul de servicii online al Registrului Comertului. Va trebui sa iti faci un cont si apoi sa accesezi sectiunea Verificare disponibilitate si rezervare denumire online.

Dupa ce completezi cererea cu datele tale personale, va trebui sa selectezi tipul de firma (in acest caz PFA) si denumirea. In cazul unui PFA, denumirea este in mod obligatoriu formata din numele tau complet (atentie, acesta trebuie scris exact ca in buletin, inclusiv diacritice si liniute) urmat de sintagma PERSOANA FIZICA AUTORIZATA. Dupa finalizarea cererii, primesti dovada rezervarii denumirii pe loc. Descarca documentul si pune-l in dosarul cu documentele de infiintare.

Pasul 4 Infiintare PFA: Formalităţile pentru sediul social

Pentru a putea înregistra PFA-ul într-o locaţie trebuie întocmită o dovadă prin care proprietarul legal încredinţează spaţiul pentru înregistrarea PFA-ului.

Aceasta trebuie realizată şi dacă proprietarul este persoana care deţine acel spaţiu. Dovada poate fi: un contract de închiriere sau un contract de comodat.

Un model de contract de comodat şi unul de închiriere le poţi găsi accesând butoanele  Contract de comodat  şi Contract de închiriere, sau în articolul: Modele de contracte pentru toate formele juridice.

In anumite situatii, este posibil ca cei de la Registrul Comertului sa iti solicite, pe langa contract, si un document care sa ateste dreptul de proprietate asupra spatiului (ex. Carte funciara nu mai veche de 30 de zile, contract de vanzare-cumparare, titlu de proprietate, etc.)

În cazul în care sediul este într-un apartament iar tu, prin Declaraţia-tip pe propria răspundere, declari ca vei desfasura activitate de la sediu, va fi necesar sa depui si documentul care contine semnaturile preşedintelui asociaţiei de proprietari si ale vecinilor cu pereti comuni. Prin semnarea documentului, aceştia isi dau acordul ca in spatiul respectiv sa se desfasoare activitate economica iar destinatia exclusiv rezidentiala a acestuia sa se modifice.

Pasul 5 Infiintare PFA: Copii Xerox

Pe lângă cele menţionate mai sus, pentru dosar mai trebuie procurate următoarele documente:

  • Copie a cărţii de identitate;
  • Copie a documentului care atesta pregătirea sau experienta profesională in domeniile de activitate in care vei desfasura activitate (codurile CAEN selectate)

Pe toate aceste copii trebuie să menţionezi că sunt conforme cu originalul şi să semnezi.

Pasul 6 Infiintare PFA: Finalizarea dosarului

La sfârşit, după ce ai dobândit documentele de mai sus, trebuie să completezi restul de cereri descarcate în prima fază.

Acestea sunt:

  • Cererea de înregistrare;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți;

Pasul 7 Infiintare PFA: Depunerea dosarului la ONRC

Dosarul se poate depune fie direct la Oficiul Registrului Comertului din judetul unde se stabileste sediul, fie online prin intermediul portalului ONRC. Pentru depunerea online a dosarului, trebuie sa stii ca ai nevoie de semnatura electronica calificata (certificat digital) intrucat toate documentele transmise trebuie sa fie semnate cu semnatura electronica a titularului sau a imputernicitului sau.

Dupa depunerea dosarului, termenul de solutionare este de 1-3 zile zile lucratoare, daca nu apar observatii din partea Registrului Comertului. Daca depui dosarul la ghiseu, vei putea selecta metoda de eliberare a documentelor (in format fizic la ghiseu, in format electronic pe email sau in format fizic prin posta). Daca depui dosarul online, documentele de inregistrare vor fi eliberate in format electronic (semnate cu semnatura electronica a Registrului Comertului) si iti vor fi transmise pe email, acestea avand valoare de inscrisuri originale.

Depunerea şi înfiinţarea unui PFA este complet gratuită.

Pasul 8 Infiintare PFA: Contactul cu  ANAF-ul

După ce este înregistrat PFA-ul la registrul comerţului, trebuie sa iti faci un cont in SPV (Spatiul Privat Virtual) ANAF. Prin intermediul acestui cont vei depune Declaratia Unica si vei putea achita taxele aferente activitatii PFA-ullui. Contul se deschide online, pe baza de user si parola sau pe baza de semnatura electronica.

Pasul 9 Infiintare PFA: Estimarea Venitului si a Cheltuielilor

După ce ţi-ai înregistrat PFA-ul este momentul completării cererii Unice cu privire la venitul estimat.

Pe baza acestei cereri vei plăti impozitul pe venit si contribuțiile la asigurarea de sănătate şi pensie, daca este cazul.

Observaţie!  Dacă ţi-ai înregistrat un PFA într-un alt judeţ faţă de reşedinţa trecută în Cartea de Identitatea, toate cererile la ANAF, la Casa de Asigurări şi la Casa de Pensie trebuie realizate la reşedinţa menţionată în CI, şi nu în judeţul unde ţi-ai realizat PFA-ul.

Pasul 10 Infiintare PFA: Este timpul să începi să faci facturi 🙂

Acum tot ce a mai ramas este să te apuci să întocmeşti facturi, dacă ai clienţi. Oricum este bine să fii pregătit încă de la inceput. Ca program de facturare eu folosesc facturis.ro (îl poţi testa gratuit dacă vrei). Este cel mai simplu, complet şi util program de facturare. Motivele pentru care eu am ales acest program gaseşti in acest articol -> Recenzie Facturis.ro: Un program de facturi complet.

Alternativ: Un program de facturare gratuit, complet si foarte simplu de folosit este cel oferit de StartCo.

Aceştia sunt paşii cei mai importanţi pentru realizarea unui PFA. Aştept orice fel de completare printr-un comentariu mai jos.

Pentru orice fel de întrebări sau sugestii, aștept un comentariu puțin mai jos.

Acest ghid a fost reactualizat în 2023 cu ajutorul prietenilor de la StartCo. Prin intermediul unei aplicații digitale, poți rezolva tot ce ține de înființarea, dar și de gestionarea ulterioară a PFA-ului tău: depunerea declarației unice, servicii de contabilitate online și facturare gratuită. 

Ai nevoie de ajutor în gestionarea finanțelor personale și a investițiilor? Hai să discutăm într-o ședință de consultanță..

Ai găsit informații prețioase care te-au ajutat? Fă-mi cinste cu o cafea ca să-mi pot continua activitatea Fac cinste cu o cafea!.