Din când în când apare o carte de business care ne schimbă modul de gândire când vine vorba de inovație și antreprenoriat.
Cartea The Lean Startup este una dintre acele cărți. Eric Ries este o combinație de om de afaceri cu autor ce scrie mai convingător ca orice academician și mai simplu ca alți oameni de afaceri.
De la antreprenor a început să scrie un blog (foarte citit), apoi a fost invitat de nenumărate companii pentru a fi consilier. A oferit sfaturi de dezvoltare multor companii, de la startup-uri la companii din top 100 Forbes, toate confruntându-se cu aceleași probleme legate de începerea unui proiect nou.
Având în vedere că în România mai mult de jumătate din startup-uri au eșecuri în primii ani, chiar ajung în faliment, este o carte ce merită toate atenția noastră.
Eric Ries ne spune că acele companii care sunt la început prezintă un risc mai mare, asta deoarece antreprenorii fac aceleași greșeli: construiesc un produs elaborat înainte de a-l testa cu consumatorii. Iau decizii bazate pe informații eronate și rămân blocați în idei greșite mai mult decât ar trebui. Și toate astea duc spre eșecuri care nu sunt necesare.
Care e cel mai important lucru de făcut atunci când înființezi o companie? Autorul ne răspunde: Nu încerca să construiești o companie, ci încearcă un experiment.
În carte facem cunoștință cu o tehnică care să te ajute atunci când începi ceva de la 0 (o companie sau pur și simplu lansezi un produs nou). Conceptul lui este explicat bazat pe experiențe reale prin care a trecut el sau un client de-al lui, făcând cartea extrem de interesantă.
Oferă tool-uri pentru a măsura feedback-ul și informațiile primite și ne avertizează să ignorăm acele date metrice care nu ne ajută la nimic, din contra țin doar de vanitatea fiecăruia.
Secțiunea din carte care se referă la “înțelepciunea celor 5 De Ce” poate fi adaptată de oricine pentru a-și ajusta performanțele și pentru a crește într-un mod eficient.
Nu este o carte ce se adresează doar antreprenorilor, ci și managerilor, leaderilor, inovatorilor și oamenilor care sunt interesați de dezvoltare. Chiar și companiile vechi pot pune în practică aceste metode.
Autorul ne vorbește și despre propriile eșecuri din perioada când era CTO și lecțiile învățate din greșelile altora sunt de neprețuit. Modelul lui când vine vorba de dezvoltarea unei afaceri este Toyota.
Managerul de la Toyota a plecat cu minivanul Toyota într-o excursie de zeci de mii kilometri în Nordul Americii pentru a afla ce își doresc călătorii de la această mașină. Este cel mai bun exemplu pentru a te pune în pielea consumatorului și de a-i oferi ce își dorește.
Sper că v-am captat atenția cu această carte pentru că merită citită.
Cartea o poţi găsi uşor pe:
Succes la citit!
Laurentiu Mihai