Articol scris de David Mitran. Autorul unui ghid extrem de util pentru cei care vor să-şi deschidă o afacere online: Ghidul Antreprenorului Online – Cum să faci ce-ți place fără să mori de foame
Dacă ne referim la cele două categorii – oameni și obiecte – înseamnă că avem două tipuri de investiții. Cele financiare, alocate obiectelor, și cele emoționale, alocate oamenilor.
De cele mai multe ori, investim emoțional în oameni și financiar în obiecte.
Investim emoțional în oameni atunci când ne bucurăm alături de ei, când ne supărăm pe ei și așa mai departe. Investim financiar în obiecte atunci când achiziționăm unul nou – o casă, un smartphone, o mașină.
Însă, sunt câteva greșeli pe care le-am făcut sau le-am observat la alții și aș vrea să le împărtășesc cu tine.
Prima greșeală – Investiția financiară în oameni
S-a întâmplat de câteva ori să investesc financiar în oameni.
A fost o greșeală.
Oamenii nu au nevoie de bani pentru a se dezvolta. Banii asigură o scurtătură. Banii fac obstacolul să nu mai fie prezent.
Îmi aduc aminte de un discurs al lui Gary Vaynerchuk (pe YouTube) care spunea că a fost la o conferință unde fiecare startup prezenta ce finantari a primit.
Primul startup – $100.000. Toată lumea a început să aplaude.
Al doilea startup – $47.000. Toată lumea a început să aplaude.
Al treilea startup – $18.000. Toată lumea a început să aplaude.
Al patrulea startup – $290.000. Toată lumea a început să aplaude.
Al cincilea startup spune „noi am dezvoltat un produs și am reușit să-l vindem de $1.500”. Liniște totală în sală.
Pentru primele 4 startupuri, banii au facut obstacolul sa nu mai fie prezent. Acel obstacol in care trebuia sa depui efort in construirea unui produs care chiar vinde, nu a unui concept care presupui ca o sa vanda.
Mai mult de atat, suma a fost atat de mica incat nici nu a fost apreciată.
Pe bune? Mi se pare atât de stupid… Oamenii respectivi au reușit să vândă de câteva ori produsul lor. Ceea ce înseamnă că produsul lor este dorit.
Revenind, oamenii nu au nevoie de bani. Investitia financiara nu se face in oameni. Se face in obiecte.
Daca vrei sa investesti intr-un om, investeste emotional, cu ghidaj, sustinere, incurajări.
Când se merită să investești financiar în oameni?
Să presupunem că ești intraprenor, dezvolți un produs, iar produsul respectiv ajută îndeajuns de multă lume încât ai nevoie de o anumită sumă de bani pentru a-l duce la mai multă lume.
Dacă investesc în tine, știu că, de fapt, voi investi în foarte mulți alți oameni.
Pe scurt, se merită să investești în acei oameni care sunt lideri, în acei oameni care au impact în comunitate și care au trecut de nivelul de concept sau idee.
Investește în oamenii care au reușit să schimbe lumea cu propriile lor forțe.
Niciodată nu am investit bani într-o idee.
În schimb, am investit bani în acei oameni pe care îi consideram capabili să aibă impact.
A doua greșeală – Investiția emoțională în obiecte
Când eram mic, până în 15 ani, investeam emoțional în obiecte.
În sensul că eram instabil emoțional și se întâmpla adesea să dau cu telefonul de pământ și să-mi exteriorizez emoțiile negative astfel.
Însă nu despre acest tip de investiție emoțională vreau să-ți povestesc.
Imaginează-ți că ți-ai cumpărat o mașină și că, după două săptămâni, ai geamurile sparte la mașină.
Mai grav – imaginează-ți că pleci în vacanță pentru o săptămână și, când te întorci, toate obiectele de valoare din casă îți sunt furate – telefoane, laptopuri, calculatoare, televizoare, frigider – absolut totul.
Cum ai reaționa?
În mod sigur ai deveni nervos.
Ai zice că e normal. Însă nu, nu-i deloc normal. Nu-i normal să îți lași sănătatea emoțională să îți fie controlată de prezența sau absența unor obiecte.
Investiția emoțională apare atunci când ne atașăm
Aici este valabil în ambele cazuri: oameni și obiecte.
Ne atașăm de obiecte la fel cum ne atașăm de oameni. Uneori, mai grav e atunci când ne atașăm de obiecte mai mult decât ne atașăm de oameni.
Însă, cum ajungem să ne atașăm de obiecte?
1. Petrecem prea mult timp cu ele
Ți s-a întâmplat vreodată să iei un smartphone, iar în primele zile să petreci exagerat de mult timp cu el?
Ei bine, timpul petrecut cu respectivul obiect a creat atașament emoțional.
Dacă, la un moment dat, telefonul respectiv s-a stricat, ai început să reacționezi ciudat. Și ai avut reacții precum următoarele:
- Ai început să te plângi prietenilor că telefonul tău s-a stricat;
- Ai început să fii nervos și probabil că i-ai mai dat una telefonului;
- Ai început să mănânci mâncare nesănătoasă;
- Ai început să-ți manifești emoțiile negative către un alt obiect sau altă persoană;
- Ai început să plângi.
Lista poate continua, însă oricare din lucrurile de mai sus le-ai face, acestea sunt toate negative.
2. Investim mai mult decât ne permitem
Dacă venitul tău lunar este de $1000, iar tu dai $1000 pe un smartphone pe care la un moment dat îl pierzi sau îl strici, vei avea aceleași reacții ca mai sus.
Momentul cel mai nasol este atunci când petrecem prea mult timp cu lucrurile pe care nu ni le permitem.
Imaginează-ți că ai cheltuit $2000 pe o bicicletă pentru că vrei să te duci la un triathlon.
Te duci cu ea nu la unul, ci la trei triathloane, iar după, bicicleta se strică. Și se strică atât de bine, încât nu o mai poți repara. Sau, mai neplăcut, îți este furată.
Acela va fi un moment de panică în care vei încerca să oferi sens celor întâmplate.
Exact același moment de panică îl experimentezi atunci când o persoană apropiată moare. În aceeași măsură vei încerca să oferi sens celor întâmplate.
De fapt, lucrurile trebuie tratate ca atare
S-a stricat smartphoneul? Se mai întâmplă, îl repar sau cumpăr altul.
Mi-a fost furată bicicleta? Bun, cumpăr alta.
Mi-a fost arsă casa în care locuiam? Nu-i bine, însă găsesc o alternativă până îmi permit să o reconstruiesc.
A murit cineva drag? Nu-i deloc bine, însă continui să-mi trăiesc viața și să mă bucur de ea.
A treia greșeală: Neglijarea oamenilor și prioritizarea obiectelor
Oriunde, dar absolut oriunde, oamenii vor fi importanți.
Atât în viața personală, cât și cea profesională. Atât în business to consumer, cât și business to business. Oriunde ai arăta cu degetul, oamenii sunt importanți.
A. În viața personală
În perioada în care am fost super depreseiv, anii 2015 și 2016, s-a ales praful de tot din viața mea.
Însă totul a pornit de la oameni.
Nu am știut să hărnesc relațiile pe care le aveam cu oamenii din jurul meu. Mai mult de atât, cred că de unele relații mi-am bătut joc. Am ajuns, astfel, să fiu singur.
Singurătatea nu a fost singura problemă. În același timp, și business-ul o luase pe arătură.
B. Business to business
Oricât de business to business ar fi serviciile pe care compania ta le oferă, acele servicii pleacă de la tine (adică de la un om) și ajung la cineva cu rol decizional din compania de la celălalt capăt la liniei (adică la un alt om).
Dacă oamenii sunt atât de importanți, atunci ce sunt obiectele?
Obiectele nu sunt nimic mai mult decât o unealtă.
Smartphoneul este o unealtă prin care să comunici cu ceilalți oameni. Laptopul este o unealtă prin care să îți crești afacerea sau să comunici cu ceilalți oameni. Televizorul este o unealtă prin care să te relaxezi. Și exemplele pot continua.
De fapt, obiectele sunt unealta care ne ajut să ne atingem obiectivele.
De cele mai multe ori acordăm mai multă atenție uneltei decât obiectivului.
Acord mai multă atenție investiției într-un laptop de $2000 decât dezvoltării afacerii mele cu cei $2000.
Acord mai multă atenție investiției într-un televizor de $500 decât relaxării mele cu cei $500.
A patra greșeală: Haosul în priorități
Pentru foarte multă lume există o prioritate în achiziția unui smartphone, chiar dacă mai au unul.
Înlocuiește cuvântul smartphone cu orice alt cuvânt (laptop, mașină, televizor, apartament, etc). Fraza va avea aceeași relevanță.
Prioritatea nu ar trebui să fie achiziționarea unei alte unelte prin care să îți atingi obiectivul. În schimb, prioritatea ar trebui să fie setarea unui nou obiectiv pe care să-l atingi cu o unealtă deja existentă.
Nu ai nevoie de un al doilea laptop pentru dezvoltarea afacerii tale. Ai nevoie de un nou obiectiv care să te facă să muncești cu și mai multă energie către dezvoltarea afacerii tale.
Nu ai nevoie de un nou televizor pentru a te relaxa. Ai nevoie de un nou obiectiv care să te ajute să te relaxezi.
Obiective înainte de unelte
Ține minte exact aceste câteva cuvinte și tipărește-le bine în subconștientul tău.
Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte. Obiective înainte de unelte.
Te va ajuta să îți muți atenția de la investiții ineficiente, la investiții eficiente.
A cincea greșeală: Obiective pe termen scurt vs. obiective pe termen lung
Când eram la începutul activității mele de freelancing, mi-am setat obiectivul de a achiziționa un nou laptop.
A durat cam 3 luni până am strâns suma de bani necesară pentru a achiziționa laptopul dorit.
În cele 3 luni am muncit mult și am investit foarte multă energie în ceea ce făceam. Îmi doream foarte mult un laptop nou.
Ce s-a întâmplat după cele 3 luni?
Am început să muncesc din ce în ce mai puțin, iar energia pe care o avem o investeam în lucruri deloc relevante.
Care a fost problema?
Nu am avut un alt obiectiv, după atingerea celui de 3 luni.
A investi în obiecte înseamnă a seta obiective pe termen scurt
Excepțiile se întâmplă când îți dorești să achiziționezi ceva (casă, mașină, etc) ce necesită o perioadă de timp mai mare pentru strângerea sumei de bani.
Însă acest tip de obiecte nu sunt singurele în care investim.
În schimb, structura gândurilor noastre ar trebui să fie următoarea.
Pornind de la un obiectiv precum „îmi doresc să am un impact puternic în comunitatea în care trăiesc, astfel încât să văd o schimbare în bine în jurul meu” ajungem să avem acel obiectiv, pe termen lung, care să ne facă să muncim mai mult.
Apoi, în mod sigur, vei observa cum încep să apară și obiectivele pe termen scurt.
De exemplu, în incursiunea ta de a avea impact în comunitate, vei observa că vei avea nevoie de anumite unelte (laptop, smartphone, video proiector, website, etc.)
Integrează obiectivele pe termen scurt în obiective pe termen lung
Pornisem de la ideea că investițiile trebuie făcute în oameni, nu în obiecte.
Investițiile în oameni sunt cele pe termen lung – cele făcute în obiecte sunt pe termen scurt.
Dacă investești doar pe termen scurt, vei rămâne blocat în intervale de timp care te vor debusola, debusolarea fiind un rezultat al lipsei viziunii pe termen lung.
Cum să repari fiecare greșeală în parte?
Poate te afli în una din situațiile de mai sus și conștientizezi că trebuie schimbat ceva.
Dacă îți dorești să produci o schimbare, uite câteva lucruri pe care ți le propun să le experimentezi:
A. Repară prima greșeală – nu investi financiar în oameni
Cum investim, de obicei, financiar în oameni?
Îi împrumutăm cu bani.
De cele mai multe ori apare câte un prieten și zice „hei, știi, am și eu nevoie de bani – am rămas fără țigări.”
Învață să pui stop acestui tip de investiții și să îți întorci capul după oameni care au impact în comunitatea din jurul lor.
Fii atent la oameni care dezvoltă cursuri, care scriu cărți, care au tot felul de evenimente interesante.
Așadar, gândește-te și fă o listă.
- Nume ___________________
Produs: ______________________________________ Sumă: ___________
- Nume ___________________
Produs: ______________________________________ Sumă: ___________
- Nume ___________________
Produs: ______________________________________ Sumă: ___________
- Nume ___________________
Produs: ______________________________________ Sumă: ___________
- Nume ___________________
Produs: ______________________________________ Sumă: ___________
La nume va trebui să treci numele persoanei în care vrei să investești. La produs va trebui să treci ceea ce primești în schimbul investiției. La sumă este cât esti dispus sau cât ești nevoit să investești.
B. Repară a doua greșeală – detașează-te de obiecte
În primul rând, înainte de a te detașa de orice, trebuie să conștientizezi atașamentul emoțional existent.
Așadar, fă o listă cu cele mai prezente cinci obiecte în viața ta.
Obiect 1: _____________________________________________________
Obiect 2: _____________________________________________________
Obiect 3: _____________________________________________________
Obiect 4: _____________________________________________________
Obiect 5: _____________________________________________________
Conștientizează atașamentul față de aceste obiecte.
În continuare, gândește-te că, dintr-o dată, aceste obiecte s-ar strica. Pur și simplu nu ar mai funcționa deloc și nu le-ai mai putea folosi pentru o lună.
Descrie, mai jos, felul în care te-ar face să te simți faptul că nu ai putea folosi fiecare din obiectele de mai sus.
Efect emoțional 1: _______________________________________________
Efect emoțional 2: _______________________________________________
Efect emoțional 3: _______________________________________________
Efect emoțional 4: _______________________________________________
Efect emoțional 5: _______________________________________________
Conștientizează că nu sunt nimic mai mult decât niște obiecte.
Nu le da voie să îți controleze viața.
C. Repară a treia greșeală – Acordă mai multă atenție oamenilor decât obiectelor
Continuând cu exercițiul de mai sus, unde există o listă de obiecte folosite în mod excesiv, ar trebui să înlocuim obiectele respective cu persoane dragi.
- Obiect: __________ Timp Investit: _________ Persoană: _______________
- Obiect: __________ Timp Investit: _________ Persoană: _______________
- Obiect: __________ Timp Investit: _________ Persoană: _______________
- Obiect: __________ Timp Investit: _________ Persoană: _______________
- Obiect: __________ Timp Investit: _________ Persoană: _______________
Pe scurt, numește obiectul, analizează cât timp investești în obiectul respectiv zilnic. Apoi, încearcă să reduci din timpul alocat obiectului și să-l realoci unei persoane.
D. Repară a patra greșeală – Prioritizează investițiile eficiente
Pentru o secundă uită de tehnologie, gadgeturi, internet și orice altceva pare să intre în această categorie.
Pentru încă o secundă, adu-ți aminte de oamenii pe care îi admiri și găsește o modalitate prin care să ajungi să colaborezi cu ei.
- Om pe care îi admir: ___________________________
Activitate prin care să colaborez cu el: __________________________________
Date de contact: _______________ / _______________ / ________________ - Om pe care îi admir: ___________________________
Activitate prin care să colaborez cu el: __________________________________
Date de contact: _______________ / _______________ / ________________ - Om pe care îi admir: ___________________________
Activitate prin care să colaborez cu el: __________________________________
Date de contact: _______________ / _______________ / ________________ - Om pe care îi admir: ___________________________
Activitate prin care să colaborez cu el: __________________________________
Date de contact: _______________ / _______________ / ________________ - Om pe care îi admir: ___________________________
Activitate prin care să colaborez cu el: __________________________________
Date de contact: _______________ / _______________ / ________________
E. Repară a cincea greșeală – Către ce te îndrepți acum?
Uită de laptopuri, mașini, case, bărci și mai știu eu ce fantezii ai tu.
Care este cel mai important lucru pe care îl vrei acum?
Ar fi frumos ca lucrurile pe care ți le dorești să aibă legătură cu o viziune prin care să faci lumea mai bună.
Oricare ar fi viziunea respectivă, descrie-o mai jos și argumenteaz-o.
Viziune: ______________________________________________________ ____________________________________________________________
Argument: ____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Obiectivul pe termen lung este mai puternic decât obiectivul pe termen scurt. Însă, ce e mai puternic ca un obiectiv pe termen lung?
O viziune!
Este important ca de-a lungul călătoriei tale prin viață să ai o viziune care să te împingă către a face lucruri frumoase.
Articol scris de David Mitran.
Despre David: Consideră că atingerea visurilor are foarte mare legătură cu felul în care ne setăm obiectivele și cu cât de bine acestea sunt conectate la stilurile noastre de viață, indiferent de cât de mari ar fi obstacolele.
Citește cartea scrisă de David: Ghidul Antreprenorului Online – Cum să faci ce-ți place fără să mori de foame