Auditul stocurilor este unul dintre cele mai importante procese alte contabilitatii pe care trebuie să-l realizeze la sfarsit de exercitiu financiar orice companie.
Este acea activitate care ajută la identificarea şi examinarea tuturor stocurilor şi de a depista nereguli intre situatiile contabile, oferite de contabilitate, şi inventar.
In continuare i-am invitat pe specialistii de la Shermes Romania sa iti prezinte beneficiile si cele mai importante aspecte privind auditul stocurilor.
Controlul managerial si inventariere
Inventarierea corecta a stocurilor este un o activitate esentiala, cu implicatii directe in profitabilitatea si performanta economica a oricarei companii.
Obiectivul auditarii stocurilor este evident acela de a corobora datele faptice legate de inventarul companiei (de la marfa si productie stocata pana la mijloace fixe, obiecte de inventar, bunuri mobile si imobile) cu situatiile contabile, reflectand astfel situatia reala si descoperind eventuale abateri si erori (in)voluntare.
Aveti probleme cu evidenta stocurilor?
Ati descoperit diferente la inventar?
Echipa Sehrmes va poate ajuta pentru a obtine un control optim, cu eficienta maxima, asupra performantelor afacerii dumneavoastra.
Clasificarea inventarelor
Dupa modul in care se efectueaza, inventarele se clasifica in:
- inventar anual, obligatoriu din punct de vedere legal pentru toti operatorii economici, ce precede de obicei elaborarea situatiilor financiale la sfarsit de an;
- inventar regulat – organizat periodic conform normelor interne dintr-o companie, pentru a evita pierderi din patrimoniu si stocuri – se poate efectua fie integral fie prin sondaj;
- inventar ocazional – efectuat atunci cand se preda/preia o gestiune, la fuziunile intre companii, in urma unor calamitati sau catastrofe naturale, etc.
- inventar inopinat – atunci cand aveti informatii sau suspiciuni asupra producerii unei fraude.
In practic, ce numaram?
Categoriile de inventar cuprind:
- mijloacele fixe;
- obiectele de inventar;
- stocurile de marfa;
- imobilizarile corporale in curs de executie.
Diferenta intre inventarul pe hartie si ce se descopera in realitate, poate insemna de multe ori, in special in cazul IMM-urilor, diferenta intre profit si pierdere. Cunoastem multe situatii de afaceri mai mici sau mai mari care s-au prabusit printr-o gestionare defectuoasa (ori rau intentionata) a inventarelor.
Dincolo de necesitatea legala a unei gestiuni corecte si a evitarii sustragerilor, valoarea reala a stocurilor intr-o companie este o informatie de importanta critica in analiza indicatorilor financiari ai respectivei companii.
Calcularea corecta, de exemplu, a vitezei de rotatie a stocurilor intr-o perioada data – in raport cu media industriei – poate oferi informatii cruciale in decizii de management pe termen mediu si lung.
Normele privind inventariere
Chiar si operatorii economici care nu s-au gandit la avantajele certe pe care auditul stocurilor si inventarelor le aduc in operatiunile unei companii – avantaje ce va sunt prezentate in sectiunea urmatoare – sunt obligati de lege sa procedeze la inventariere.
Exista cel putin patru acte normative ce fundamenteaza obligativitatea inventarierii:
1. Legea Contabilitatii (Nr. 82/1991), cu modificarile si completarile ulterioare;
2.Ordinul Ministrului Finantelor Publice Nr. 3512/2008 cu privire la documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. Ordinul Ministrului Finantelor Publice Nr. 2861/2009, ce aproba Normele de organizare si efectuare a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
4. Ordinul Ministrului Finantelor Publice Nr. 3055/ 2009 ce aproba Reglementarile contabile in conformitate cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare;
De asemenea, o data cu intrarea Romaniei in UE, tara noastra a aderat la standardele internationale de audit (IAS) si standardele internationale de raportare financiara (IFRS), asimiland normativele europene in privinta obligativitatii auditarii societatilor comerciale:
- Directiva 2006/43/EC privind auditul statutar anual al situatiilor financiare consolidate;
- Directiva 2008/30/EC privind implementarea de catre Comisia Europeana a standardelor de auditare la nivelul statelor membre.
Dincolo de aspectele pur legale, exista o serie de avantaje ce reies din contractarea unui audit extern pentru compania dumneavoastra.
Auditul stocurilor intern – servicii de inventariere
Sehrmes Romania are specialistii competenti pentru servicii complete de inventariere si audit extern al stocurilor, la nivel national, pe toate domeniile de activitate, conform tuturor normativelor legale in vigoare.
Experienta indelungata ne-a dovedit faptul ca un audit competent al stocurilor contribuie la imbunatatirea profitabilitatii oricarui business, de la o simpla cafenea, la un lant national de retail.
Punem la dispozitia clientilor echipe experimentate in inventariere si audit de gestiune, atat pentru a analiza impreuna cu clientul eficienta procedurilor sale interne si a audita cu maxima acuratete inregistrarile de inventar pe care personalul clientului le face periodic conform regulilor interne si normativelor in vigoare cat si pentru a prezenta clientului consecintele strategice pe care situatia stocurilor companiei le releva.
Corectitudinea, volumul, viteza de rotatie si alte atribute ale stocurilor unor companii ne ajuta sa diagnosticam trendul afacerii dumneavoastra si sa venim cu solutiile cele mai eficiente.
Aceasta deoarece un audit profesional al stocurilor nu se refera strict la “numararea” marfurilor din listele de inventar, ci prin Sehrmes Romania va oferim instrumente complete de analiza ce va ajuta sa gestionati mai bine relatia cu furnizorii, sa cresteti satisfactia clientilor companiei si sa va imbunatatiti profitabilitatea.
Avantajele sustenabile oferite de Sehrmes
Sehrmes Romania poseda o experienta redutabila in intreaga paleta de servicii de consultanta financiar-fiscala si management financiar-contabil.
Pentru ca ne adresam companiilor si managementului cu viziune orientata pe sustenabilitate si dezvoltare, avantajele pe care le oferim se concretizeaza inca de la inceput:
-> Utilizam tehnologie de varf si proceduri acreditate international conectand in timp real compania dumneavoastra cu ultimele evolutii in materie de eficienta in gestiune, de pe piata;
-> Garantam un audit profesionist si rapoarte competente, perfect utilizabile in deciziile de business ale clientului;
-> Va reducem costurile in mod direct prin:
- cheltuieli reduse de organizare versus costurile de alocare si deplasare a personalului propriu al clientului pentru inventariere de la o locatie la alta (mai ales pentru clientii cu filiale si sedii multiple in teritoriu);
- imixtiune minimala in activitatea operationala a companiei – fara timpi morti, fara personal blocat, fara bani irositi;
- rapoarte concludente obtinute cu ajutorul unor programe ce ar reprezenta investitii costisitoare pentru a fi platite si accesate individual de catre client;
- un cost corect si eficient asociat unui serviciu ireprosabil.
-> Nu in ultimul rand, va influentam pozitiv productivitatea si profitabilitatea.
Urmarim sa generam modele de parteneriat prin respectul fata de afacerea clientului si o abordare profesionala, dar si prietenoasa, a nevoilor acestuia.
Alaturati-va comunitatii de clienti Sehrmes, parteneri in business si prieteni ce impartasesc viziuni comune.
Mai multe detalii despre serviciile noastre si despre cum colabora găsiţi pe Sehrmes.com.
Contactati-ne chiar acum si vom fi bucurosi sa va dam mai multe detalii despre transformarile inovatoare pe care Sehrmes Romania le poate aduce afacerii dumneavoastra.
Articol sponsorizat şi realizat de Jean-Michel, director la Sehmers România.