Vreau sa-mi deschid o afacere, dar in ce domeniu?

În ultima perioadă am început să scriu mai mult despre antreprenoriat, iar o dată cu această abordare au început să apară şi întrebările pe subiect.

Cele mai multe întrebări au venit după aceste 2 articole (articol 1articol 2 – ţi le recomand şi ţie să le citeşti), iar toate se învârt în jurul următoarei întrebări:

– Laurenţiu, îmi place ce ai scris până acum pe blog şi chiar vreau să-mi deschid o afacere. În ce domeniu mă îndrumi să-mi deschid afacerea?

După o asemenea întrebare, de la o persoană pe care nu o cunosc şi nici nu am mai vorbit cu ea până acum, încerc să mă gândesc la domeniile de afaceri care merg în acest an. Îi trimit articolul 10 Idei de afaceri pentru 2015 pe care le-ai putea incerca şi îi zic să-l analizeze şi poate cine ştie, îi vine vreo idee.

În alte cazuri încerc să mai pun câteva întrebări precum: Ce îţi place să faci? Ai un loc de muncă acum? Care este pasiunea ta?, iar după recomand una-două idei de afaceri.

Dar până la urmă, dacă întrebi pe orice consultant din România fără să te cunoască, el o să-ţi ofere o părere persoană care cel mai probabil nu ţi se va potrivi.

Vreau sa-mi deschid o afacere, dar in ce domeniu

Dar totuşi, tu ai nevoie de o idee de afaceri care să ţi se potrivească, să-ţi placă, să-i cunoşti dedesubturile şi să fie în creştere în următorii 2-3-5 ani.

La ce ar trebui să te gândeşti înainte să-ţi cauţi domeniul de afaceri?

1. Ce ştiu să fac în acest moment? – poţi trece pe o foaie toate lucruri pe care le poţi face în acest moment şi crezi că te pricepi la ele.

Să dăm câteva exemple:

  • Îmi place să citesc şi să scriu pe baza a ce citesc;
  • Îmi place online-ul, stau mult pe facebook şi pe alte reţele de socializare, citesc bloguri şi înţeleg cum funcţionează promovarea în online.
  • Am făcut facultate de IT şi ştiu programare.
  • Am spirit artistic şi îmi place să desenez.
  • Îmi place agricultura şi mă pricep să fac comerţ de legume sau fructe;
  • Îmi place să vând tot felul de lucruri şi să conving oameni să cumpere;
  • Mă pricep să editez poze şi să fotografiz;
  • şi multe altele la care te poţi pricepe.

Ok, dacă am pus pe foaie tot ce ştim să facem în acest moment, înseamnă că un pas important l-am îndeplinit deja.

Important într-o primă afacere este să porneşti de la cunoştinţele pe care le ai. Acele puţine sau multe cunoştinţe pe care eşti tu sigur că te poţi baza indiferent ce s-ar întâmpla.

Acum tot ce urmează este să te gândeşti la viitor şi la ce îţi place ţie să faci.

2. Care sunt pasiunile mele? Ce mi-ar plăcea să fac pe viitor? – Acum e momentul să te gândeşti la tine, dar pe termen lung.

Trebuie să-ţi răspunzi la întrebările care să-ţi stârnească analiza asupra pasiunilor tale şi în ce fel de muncă te-ai vedea pe tine angrenat pe viitor?

Un exemplu personal în legătură cu blogul este de acum 3 ani înainte să-mi încep activitatea. Mereu mi-a plăcut mediul financiar, mereu citeam despre acest domeniu, însă ce vroiam să fac este să ofer educaţie pe acest domeniu mai multor persoane. De la acest gând a pornit blogul şi a ajuns unde este acum. Nu este departe, însă este pe un drum crescător.

La fel s-a întâmplat şi cu afacerile în care sunt implicat şi care se bazează mult pe partea de marketing online.

Alte exemple ar mai putea fi:

  • Am o fire artistică şi mi-ar plăcea să fac design publicitar (grafică de materiale online/offline);
  • Ştiu să fac poze şi mi-ar plăcea să fiu fotograf profesionist;
  • Aş vrea să am propria mea grădină şi să fac agricultură;
  • Aş vrea ca pe viitor să ofer servicii de web-development (realizare website-uri);
  • Aş vrea ca pe viitor să am propriul meu service auto;
  • Aş vrea ca pe viitor să am propriul meu program de educaţie pentru tineri;
  • şi multe alte pasiuni sau lucruri pe care ai vrea tu să le faci pe viitor.

Dacă am stabilit şi răspunsul la această întrebare înseamnă că avem deja o schiţă asupra: ce ştim să facem şi ce dorim să facem pe viitor, adică ştim momentul t0 şi ştim şi unde vrem să ajungem – momentul t1.

Acum trebuie să te gândeşti doar la etapele dintre momentele t0 şi t1 – care sunt reprezentate de stabilirea domeniului sau a tipului de afacere pe care vrei să o realizezi.

Înainte să te arunci spre un anume domeniu trebuie să analizezi 2 aspecte foarte importante:

  1. Care sunt domeniile de activitate care sunt într-o continuă creştere?
  2. Pasiunile mele îmi pot aduce mulţi bani pe viitor?

1. Care sunt domeniile de activitate care se află în creştere în România?

Nu trebuie să faci o mega cercetare în acest domeniu ca să înţelegi dacă un domeniu este de viitor sau nu.

Doar cu ajutorul unor mici căutări pe ziare precum zf.ro, wall-street.ro, sau chiar pe website-ul Institutul National de Statistica insse.ro poţi găsi informaţii foarte utile.

Instrumente bune de căutare dacă un domeniu este căutat în online sau nu sunt şi intrusmentele oferite de Google – Google Trends sau Google Keyword planner (sunt instrumente de marketing, dar dacă ştii să le foloseşti îţi poţi găsi informaţii utile despre cât de căutat este un domeniu sau nu).

Dacă ai ca idee o afacere în mediul offline, cele 2 instrumente oferite de Google nu prea au cum să te ajute.

În concluzi la această întrebare, trebuie să ştii exact că pasiunea ta sau încotro vrei tu să te îndrepţi se află într-o continuă creştere.

2. Pasiunile mele îmi pot aduce mulţi bani pe viitor?

Această întrebare ar trebui să se lege şi cu cea de mai sus. Este domeniul ales de tine un domeniu de viitor care ar putea să-ţi aducă destul de mulţi bani pe viitor?

Răspunsul acesta ar trebui să se bazeze pe următoarele analize:

  1. Analiza concurenţilor la nivel de pasiunea ta sau domeniul tău în care vrei să-ţi dechizi afacerea. Află multe despre concurenţii tăi locali/naţionali şi vezi câţi sunt, ce cifră de afaceri au, ce profit au, câţi angajaţi, câţi clienţi au, de cât timp au firma şi cum au crescut în fiecare an.
  2. Analiza domeniului în străinătate. S-ar putea ca pasiunea ta să nu se prea regăsească în România prea mult şi ar trebui să te gândeşti dacă pe dincolo există. Află cum sunt firmele de dincolo şi cât de repede au cresc. Care le sunt atuurile.
  3. Analizează nivelul de cumpărare în domeniul pe care ai pus ochii. – Cât la % din populaţie cumpără în acest moment produse/servicii precum ai vrea tu să oferi, cât la % din Europa cumpără şi cam care ar fi potenţialul de creştere pe viitor. Dacă domeniul tău se află într-o continuă scădere, sau dacă nu are deloc şanse să crească, ar cam trebui să te gândeşti iar la potenţialul tău domeniu.
  4. Analizează puţin zona din care faci parte. Dacă vezi că în Braşov sunt 100 brutării de pâine şi tu vrei să mai faci una, ar cam trebui să te mai gândeşti o dată la ce vrei tu să faci.
  5. Analizează – Analizează – Analizează. Cuvântul cel mai potrivit înainte să te apuci de implementare.

Nu te arunca în domenii pe care nu le cunoşti şi pe care nu le analizezi înainte.

Eu ştiu că e fain să ai propria afacere, e fain să lucrezi pentru tine, dar dacă vrei ca firma ta să nu intre în faliment după câteva luni, ar cam trebui să-ţi analizezi foarte bine potenţialul.

Am trecut şi peste această etapă. Acum ar cam trebui să fii în măsură să ştii că dacă ajungi din t0 în t1 s-ar putea să faci destul de mulţi bani sau poate că nu.

Dacă răspunsul este „Nu, nu este un domeniu profitabil” – atunci ar trebui să reiei de la început analizele şi să-ţi regăseşti un alt domeniu.

Ideea este destul de simplă:

– Dacă eşti bun pe un domeniu şi vrei să continui pe acel domeniu, dar nu este unul de viitor din punct de vedere al încasărilor – atunci respectiva idee este doar una emoţională care nu îţi va aduce pe viitor avantaje financiare;

– Dacă nu ai cunoştinţe practice într-un domeniu, dar eşti pasionat de acel domeniu, iar acesta de care eşti pasionat se află într-o continuă creştere – atunci este afacerea cu potenţial, dar la care va fi greu de implementat datorită lipsei de experienţă. Însă dacă ai alte calităţi, s-ar putea să se compenseze.

– Dacă ai cunoştinţe importante într-un anumit domeniu, nu eşti pasionat de domeniul respectiv, dar domeniul respectiv este în creştere din punct de vedere financiar situaţia se cam complică. Ar cam trebui să te gândeşti să aprofundezi situaţia. Se spune că 1 din 2 afaceri care eşuează, eşuează pentru că antreprenorul şi-a pierdut interesul, motivaţia şi pasiunea în afacerea respectivă. Dacă alegi această cale, ai grijă ca pe viitor să nu-ţi pierzi şi tu interesul.

Tot ce îţi recomand este să-ţi găseşti ECHILIBRUL dintre cele 3 (Ce ştiu să fac – Ce mi-ar plăcea să fac – Ce îmi va aduce bani) şi să analizezi foarte mult înainte.

La aceste răspunsuri nimeni nu te poate ajuta. Şi dacă te ajută, te va costa mult şi nu cred că la început vei avea prea mulţi bani pentru analiza pre-iniţiere în afaceri.

Dacă nu eşti tu dispus să faci aceste analize şi să-ţi rupi din timpul tău preţios, atunci lumea antreprenoriatului nu este pentru tine.

Sper că am putut prin acest articol să răspund la întrebare şi sper că viitoare afaceri din România să se bazeze pe analize, pe studii şi pe pasiunile antreprenorilor.

Doar aşa vom schimb statistica: 9 din 10 afaceri eşuează în primii ani de activitate.

Succes în afaceri!

Laurenţiu Mihai

Dacă ţi-a plăcut articolul, lasă-mi un comentariu mai jos cu opinia ta sau distribuie-l şi prietenilor tăi pe facebook!

Ai nevoie de ajutor în gestionarea finanțelor personale și a investițiilor? Hai să discutăm într-o ședință de consultanță..

Ai găsit informații prețioase care te-au ajutat? Fă-mi cinste cu o cafea ca să-mi pot continua activitatea Fac cinste cu o cafea!.