Cartea „Strategia oceanului albastru” este considerată o carte ce trebuie citită de toți începătorii în business, de la studenții de la facultățile cu profil de afaceri până la noii antreprenori și proprietarii de afaceri care se simt blocați și doresc să „crească”.
Cele mai multe cărți destinate afacerilor se focalizează pe modalități de depășire și învingere a competiției.
Dar această carte ne spune că firmele petrec prea mult timp încercând să fure clienții acelorași piețe – numite de autori oceane roșii.
De-a lungul anilor strategia de marketing a companiilor se bazează doar pe strategii de supraviețuire în oceanele roșii.
Părerea autorilor este că o companie, pentru a avea succesul dorit, de fapt trebuie să caute „oceanele albastre” adică să ofere produse și servicii noi sau să caute clienți noi.
Un citat din carte interesant: „Singurul mod prin care poți învinge competita este să încetezi a mai încerca să învingi competiția.”
Cartea a fost scrisă în 2003, și totuși se pare că acest concept nu le era nou unor companii mari precum General Motors.
Lor le era greu să concureze cu noul Model T Ford așa că și-au găsit o nouă strategie de marketing, și anume atragerea unei clientele diferite cu sloganul „O mașină pentru orice scop”.
Mai recent, anumite companii aeriene și-au atras o nouă clientelă prin oferirea serviciilor low-cost și , deci, bilete mult mai ieftine, pentru toate buzunarele.
Starbucks și Cirque du Soleile au venit cu propriile produse/servicii, pe care nimeni nu le mai oferea la momentul acela, astfel că au avut un mare succes. Mesajul este că trebuie să îți privești afacerea pe termen lung, și nu să îți recuperezi cât mai repede investiția.
Deci, să cumperi sau nu cartea? În carte se regăsește un studiu excelent bazat pe 100 de ani de competiție și 30 de industrii diferite. Ideile lor sunt atât de logice, încât îți vine să te întrebi de ce tu nu te-ai gândit la asta.
Probabil ți-ai dat seama că mesajul principal al cărții este: ieși din oceanele roșii și du-te în oceanul albastru. Valoarea oferită și inovația sunt ingredientele care nu trebuie să lipsească dintr-o strategie a oceanului albastru.
La urma urmei orice companie și-ar dori să facă parte din oceanul albastru: să ofere ceva ce nimeni nu mai oferă înseamnă să nu ai competiție, să setezi prețul pieței și să ai proprii clienți.
De fapt și dacă ai avea competiție, aceasta este irelevantă pentru că regulile jocului încă nu sunt stabilite.
Dacă vrei să afli mai multe, îți recomand cu tărie să o citești.
Cartea o poţi găsi uşor pe:
Succes la citit!
Laurentiu Mihai