Mica introducere in crowdfunding. Dezvoltat de Startarium.ro

Articol realizat în parteneriat cu prietenii de la Startarium.ro.

Se spune ca, intr-o afacere, cei mai buni bani sunt banii clientilor.

Daca folosesti crowdfunding-ul ca pe o o campanie de validare si pre-lansare a produselor tale, vei obtine exact asta: bani in avans de la viitorii tai clienti.

Etimologic, crowdfunding inseamna “finantare prin intermediul unei multimi.”

Este un mecanism ce se poate plia cu succes pe industrii profund diferite, de care pot beneficia atat proiectele in prag de lansare, precum si business-urile in plin proces de scalare.

Ca instrument alternativ de finantare, el poate veni in completarea sau chiar inlocui clasicele friends-family-other fools, atragerea unui business angel, contractarea unui credit bancar sau accesarea unor resurse proprii.

E important de mentionat ca, mult mai mult decat un simplu instrument de finantare, procesul de crowdfunding in sine este unul prin care iti poti testa ideea de business si construi o baza solida de clienti initiali, in timp ce iti calibrezi oferta in functie de feedback-ul primit.

Pe Startarium, e un proces sustinut la fiecare pas de catre mentori si consultanti pasionati, iar beneficiile sale educationale pe termen lung le pot depasi cu mult pe cele financiare.

Il recomandam oricarui antreprenor care vrea sa inceapa corect o noua etapa.

Scurt dictionar explicativ

Inainte de a intra in detalii, sa clarificam cativa termeni pe care ii vei auzi foarte des in contextul finantarii prin crowdfunding:

Campanie – tot demersul pe care vrei sa il derulezi. O campania are un nume reprezentativ pentru ceea ce lansezi, o perioada definita, un scop (pentru ce vrei sa strangi banii), un obiectiv financiar si, nu in ultimul rand, o structura de recompense.

Recompensa – ceea ce oferi oamenilor, la schimb pentru suma pe care o soliciti. Este ceea ce ei cumpara online in timpul campaniei si ceea ce le vei livra dupa incheierea acesteia. Poate fi o recompensa simbolica sau chiar produsul pe care il lansezi.

Sustinator – in crowdfunding, sustinatorul este un client ce cumpara o recompensa in timpul campaniei. Pentru ca apreciaza ceea ce propui atat de mult incat este dispus sa plateasca in avans si sa astepte livrarea chiar si cateva luni, dar si pentru ca fara el si altii ca el poate ca ideea ta nu ar deveni realitate, merita titlul de sustinator: al tau si al antreprenoriatului in general.

Obiectivul financiar sau targetul – suma pe care vrei sa o strangi, de care ai nevoie pentru a realiza ceea ce iti propui.

Este crowdfunding-ul pentru tine?

Daca ne scrii un mail pe contact@startarium.ro putem vorbi in detaliu despre eligibilitatea si viabilitatea proiectului tau. Pana atunci, pentru a-ti face deja un check-list, gandeste-te cum te raportezi fata de acesti trei factori:

Stadiul produsului/serviciului

Cel mai bun moment pentru crowdfunding este atunci cand ai un prototip, poate un beta pe care vrei sa obtii feeback-ul pietei dar si banii pentru a-l produce in serie.

Daca esti inca in stadiul de idee, e putin prea devreme; ai nevoie declaritate asupra productiei, si distributiei, ca la finalul campaniei sa poti livra ce ai promis. Pe Startarium ti-am recomanda sa aplici mai intai pentru un business mentor. Intreaba-ne despre asta!

Daca produsul este mai vechi pe piata, poate fi deja prea tarziu. Asta nu inseamna ca nu pot face crowdfunding afaceri deja existente, ci ca trebuie sa ai un twist: un nou produs, o noua colectie, un proiect aditional de orice fel fata de ceea ce vinzi deja.

Gradul de inovatie

Cele mai reusite campanii de crowdfunding de succes au in spate un produs sau serviciu inovativ.

Daca ideea ta incorporeaza si astfel de elemente de noutate, ai mult mai multe sanse de a stimula disponibilitatea oamenilor de a sustine campania si de a atrage acea categorie de public numita “innovators si early adopters”, cei care te vor ajuta si sa ajungi catre o masa critica de utilizatori atat de importanta la inceput.

Desigur insa ca nu toti antreprenorii sunt inventatori: daca ideea ta nu este un game-changer, gandeste-te totusi care sunt elementele de diferentiere si incorporeaza asta intr-o serie de recompense exclusive, care sunt disponibile numai pe perioada campaniei de crowdfunding.

Piata pe care o adresezi

Primim multe intrebari din gama “am un business in agricultura, merge?” / “dar o aplicatie care revolutioneaza educatia?” sau “servicii b2b, oare e o idee potrivita pentru crowdfunding?”

Depinde doar de cum ti-ai definit publicul tinta si categoriile de clienti: daca cei la care te-ai gandit atunci cand ai creat produsul nu sunt genul care consuma media online, nu petrec timp in social media si nu sunt foarte familiarizati cu platile online, atunci poate acest mecanism cu vanzari in avans si plata cu cardul nu este cel mai potrivit pentru tine.

Pe Startarium poti incepe prin a-ti crea un Business Canvas  in Laboratorul Startarium si aplica gratuit pentru un mentor daca ai nevoie de ajutor pentru a-ti structura mai clar business-ul: www.startarium.ro/public/laborator-startarium

De asemenea, daca afacerea ta este una locala – de exemplu, un loc de joaca pentru copii intr-un anumit oras din Romania – trebuie sa iei in calcul ca sustinatorii tai, ca si clientii tai, sunt exclusiv tineri parinti din comunitatea locala, pentru care ideea are relevanta si aplicabilitate.

Nu inseamna ca nu poti apela la crowdfunding, ci ca obiectivul financiar trebuie sa fie egal cu capacitatea pietei locale de a sustine un astfel de proiect.

PROs & CONs

Mai mult decat o metoda de finantare, crowdfunding-ul este o oportunitate de invatare, testare si validare a ideii de business. Procesul in sine te poate ajuta sa castigi:

  • O baza de clienti initiala
  • Vizibilitate pentru produsul tau
  • Validare a ideii de business
  • Definire clara a obiectivelor pe termen mediu sau lung
  • Calibrare a ofertei, a preturilor si a pachetelor oferite
  • Și bineinteles, finantarea de care ai nevoie pentru lansarea produsului sau chiar a afacerii in sine. Se spune ca banii clientilor sunt cei mai sanatosi si ieftini, iar crowdfundingul aduce exact asta: bani in avans de la viitorii tai clienti.

Pe langa aceste avantaje generice, in mod specific pe Startarium beneficiezi si de:

  • Cel mai mic comision: 0 la intermediere, 2% retinut de MobilPay, operatorul de plati
  • Acces la o comunitate de +18.000 membri, antreprenori, innovators si early adopters
  • Mentorat de business gratuit, pentru a te ajuta sa iti rafinezi modelul de business
  • Consultanta de media si marketing pentru a-ti creste sansele de reusita
  • Campanii speciale periodice, precum dublarea finantarii sau 1.000 EUR boost pentru promovare, care se desfasoara acum: crowdfunding boost 1000 euro

În schimb, este un model al carui succes depinde mult de marketing, comunicare si resursele necesare implementarii lor. Succesul vine din a convinge viitori clienti sa creada in ideea antreprenorului si sa vrea sa cumpere produsele in avans.

Are un ritm foarte alert si intens, intr-o luna planul de crestere a afacerii este mult accelerat, ceea ce impune un efort concentrat pentru activitatile de marketing si apoi pentru productie si operational.

Exista si riscul supraestimarii obiectivului; de cele mai multe ori finantarea partiala nu este posibila, iar odata atins obiectivul, reputatia business-ului tau poate suferi daca nu esti pregatit sa livrezi ceea ce ai promis.

Cum merge crowdfunding-ul in Romania

Pana acum, prin Startarium s-au finantat afaceri romanesti din domenii si in stadii diferite de evolutie, care au atins targeturi financiare de la 1.000 EUR la 30.000 EUR, la fel de variate ca nevoile lor.

De la lansarea platformei Startarium, prin sectiunea de crowdfunding au fost derulate deja 25 de campanii, care au atras 1.100 de sustinatori si finantari totale ce depasesc 100.000 EUR. Cea mai mare suma stransa de un singur proiect a fost 30.000 de euro, iar timpul record in care s-a finantat o campanie a fost de doar 3 zile.

Poti vedea si analiza toate campaniile direct pe platforma: startarium.ro.

Ce spun cei care au trecut prin asta

Biblioteca de materiale MATER – 18.722 EUR finantare

O colectie extinsa de mostre de materiale dedicata arhitectilor, designerilor, artistilor si profesionistilor care lucreaza cu materiale in general.

“In afara de faptul ca am putut sa strangem o suma de bani importanta pentru proiect, a fost o varianta foarte buna sa validam ideea si astfel sa demonstram ca exista un interes pentru o biblioteca de materiale. Este important ca am avut acest argument dupa campania de crowdfunding. Ne-a ajutat in intalnirile cu potentiali sponsori si parteneri sa aratam ca am atins deja o parte din piata, sa demonstram ca exista o comunitate de arhitecti si designeri interesati si dispusi sa plateasca un abonament.” – Sabina Baciu, co-fondator Mater

Campania: mater

Platforma pentru nutritie NutriStandard – 8.025 EUR

O aplicatia online creata de Razvan Popescu si Ionut Panescu pentru a facilita comunicarea intre pacienti si nutritionisti certificati.

“Am ales campania de crowdfunding ca pe o modalitate alternativa de a prezenta ceea ce facem. Obiectivul principal a fost de a promova viziunea pe care o aducem prin acest proiect si de a obtine feedback de la persoanele interesate de propunerea noastra. Cred ca obiectivul promovarii proiectului a fost atins, iar cel legat de feedback este in plina desfasurare si nu cred ca se va incheia atata timp cat exista NutriStandard. Pe parcurs am descoperit obiective secundare cum ar fi de a deschide discutiile pentru parteneriate pe care nu le-am avut in vedere atunci cand am pregatit campania. Cu siguranta am avut foarte multe de invatat in campanie si acesta a fost pentru noi un pas inainte mult mai important decat cel financiar.” – Ionut Panescu, co-fondator NutriStandard

Campani : NutriStandard

Life planner-ul Colorful Mind – 7.768 EUR

Un planner pentru oameni creativi, insotit de o agenda din acelasi set, create de Maria Dinu-artist, coach si specialist in resurse umane.

“Mi-am stabilit un target de 3.000 de euro pentru crowdfunding, pe care l-am depasit in final. Pentru a ma pregati, am citit mult, am discutat cu alti antreprenori, am cerut recomandari de furnizori, mi-am creat o planificare solida si am postat foarte mult in social media. A contat ca plannerul are in spate o poveste autentica; nu este doar o simpla agenda pe care o cumperi dintr-o librarie, este un produs premium, gandit pentru cei care folosesc agende zilnic si care apreciaza papetaria.” – Maria Dinu, fondator Colorful Mind

Campania: colorfulmindplanners

Deci, cum pornesc o campanie pe Startarium?

Toate detaliile le gasesti aici ->  https://www.startarium.ro/

Pentru a initia o campanie de crowdfunding pe Startarium, pornesti prin a-ti crea un cont pe platforma. În pasii urmatori folosesti instrumentele interactive disponibile pentru a defini ideea ta de afaceri si un business canvas aferent, in baza carora vei formula un prim draft pentru campania ta de finantare.

Din acest punct, procesul de crowdfunding pe Startarium este unul de invatare accelerata, care include feedback pe forma finala a campaniei, business mentorship si consultanta pe marketing si strategia de media.

Este un demers care are ca scop nu doar obtinerea finantarii dorite ci si a beneficiilor pe termen lung rezultate in urma procesului de invatare: lansarea unui business sustenabil.

Succes! 😀

Mulţumesc celor de la Startarium pentru acest articol interesant.

Dacă eşti interesat de investiţie pentru afacerea ta, poţi apela cu drag la ei.

Laurentiu Mihai

Ai nevoie de ajutor în gestionarea finanțelor personale și a investițiilor? Hai să discutăm într-o ședință de consultanță..

Ai găsit informații prețioase care te-au ajutat? Fă-mi cinste cu o cafea ca să-mi pot continua activitatea Fac cinste cu o cafea!.