Articol scris de Daniel Ene, expert SEO şi fondatorul cursului seodecoded.org.
SEO este una din cele mai mari pasiuni ale mele inca de cand am inceput in 2010. Am invatat foarte repede aceasta disciplina pentru ca mi-a placut, dar invatul nu se va termina niciodata pentru ca intotdeauna SEO evolueaza.
Inca de la inceput au fost lucruri de baza care sunt foarte importante.
Este la fel ca la scoala. La matematica daca nu stii operatii simple (+,-, *, /) nu poti face exercitii mai complexe. Pentru o casa, cea mai importanta este fundatia. Fara ele lucrurile ar cadea foarte repede.
La fel si in SEO exista acele lucruri de baza, care fac diferenta de fiecare data, doar daca sunt facute foarte bine. Toate lucrurile desre care voi vorbi mai jos, reprezinta fundatia unui site.
Nu este cine stie ce rocket-science si aproape oricine le poate face. Ia in calcul te rog, ca toate pot fi facute foarte bine, sau foarte prost. Doar daca sunt facute foarte bine, pot face o diferenta majora pentru tine si business-ul tau.
Aplicand aceste strategii, iti poti creste poate peste noapte, traficul organic pe site-ul tau. Eu am facut-o de nenumarate ori si inca o fac. Am avut multe cazuri in care site-urile au crescut cu peste 30% aplicand lucrurile din articol, fara a face altceva.
Mai mult decat atat, implementez aceste strategii de fiecare data cand optimizez un site nou. Nu exista o strategie mai importanta ca celalalta si vei vedea imediat cu toate sunt interconectate.
Fiind in juriu pe SEO la GPEC de peste 3 ani, am observat aceste „greseli” in peste 90% din cazuri, chiar si la afaceri care activeaza online de ani de zile. De aceea am dezvoltat si cel mai complet curs SEO din Romania, in care vorbesc despre toate aceste lucuri.
1. Keyword Research
Fundatia intregii strategii de SEO consta in Keyword Research. Acum, tu vei spune ca stii sa faci keyword research, si da ai dreptate. Stii sa o faci, acum cum se facea acum 10 ani.
Pentru cei mai multi keyword research inseamna sa gasesti doar acele 2-3 cuvinte importante pentru landing page-ul pe care il optimizezi. Adica daca vinzi laptopuri, cuvintele principale poate sunt: laptop, laptopuri, laptop online, laptop ieftin. Marea majoritate fac aceasta greseala.
Cauta doar 2-3 seturi de cuvinte, in general cele mai importante, cu cel mai mare volum de cautari si doar pe acestea le optimizeaza.
In general aceste cuvinte cheie, numite si head terms, sunt si cele mai competitive.
Adica exista un volum foarte mare de cautari pe ele, toata lumea le optimizeaza si toata lumea se „bate” in search pe ele. Este foarte greu sa te diferentiezi sau sa faci ceva iesit din comun astfel incat sa te pozitionezi pe ele. Mai mult decat atat, nici nu aduc atat de mult trafic pe cat te-ai astepta.
De ce? Pentru ca pe aceste cuvinte in general exista si multa competitie pe Google Adwords.
Avand in vedere ca sunt 4 rezultate la Adwords, gandeste-te la procentul de click-uri pe care site-ul tau il poate absoarbe. Poate este un maxim de 20%. Acesta este CTR-ul (Click Through Rate) sau rata de click, pe care o poti vedea foarte usor in Search Console.
De exemplu daca un astfel de cuvant are 10.000 de cautari lunare, tu pe locul 1 poate poti atrage un maxim de doar 2000 de click-uri. Apoi gandeste-te cat de mult ai avea de lucrat si investit in SEO astfel incat sa obtii locul 1 in search.
Partea frumoasa este ca o singura pagina aduce trafic pe sute sau chiar mii de cuvinte cheie in cazuri exceptionale. Marea majoritate a traficului va fi adus de celelalte cuvinte cheie.
Aici este intr-adevar o arta de a gasi acele cuvinte, sau combinatii de cuvinte, care au volume mici de cautari lunare, dar care pot face diferenta pentru afacerea ta.
Acum ceva timp Google a introdus Knowledge Graph. Ce face mai exact? Face foarte multe conexiuni intre diverse entitati. Mai exact, asociaza anumite concepte cu foarte multe cuvinte cheie care apar cel mai des in documentele online.
De exemplu: conceptul Superman (SuperEroul) va fi asociat intotdeauna cu: DC Comics, Clark Kent, Lois Lane, Daily Planet, Kriptonita, Lex Luthor, etc.
Google face acelasi asocieri cu brandurile, sau cu alte concepte, indiferent daca este serviciu sau produs. Acum iti dai seama cat de important este sa faci keyword research, si ca nu este de ajuns sa te bazezi doar pe 2-3 cuvinte.
2. Structura Site: Informatia Arhitecturii
Structura site-ului este al doilea lucru cel mai important, atunci cand iti vei optimiza site-ul. In general arhitectura informatiei pe un site web, este construita gresit.
Nu se pune pret foarte mult pe relevanta, intre categorii, subcategorii si produse. Cele mai complicate structuri sunt cele din Ecommerce.
Cand vorbesc despre structura ma refer la trei lucruri.
- Structura de URL-uri
- cea mai buna structura de URL-uri este asa: site.ro/categorie/subcategorie/subsubcategorie/
- structura trebuie sa fie impartita pe foldere, iar folderele sa fie legate unele de celelalte
- Structura interna de categorii/subcategorii/produse
- Structura de linkuri interne
Nu poti face o structura foarte buna daca nu ai toata paleta de cuvinte cheie. Paleta de cuvinte cheie, va pleca intotdeauna de la produsele si serviciile pe care le oferi. Doar atunci cand le ai pe toate, poti construi fundatia site-ului.
Care sunt beneficiile unei structuri foarte bune?
- Google va putea crawla (parcurge) foarte bine site-ul tau
- Relevanta intre paginile website-ului
- Linkuri cu anchor texte interne foarte bine optimizate (inclusiv breadcrumbs)
- Frecventa foarte buna de crawl
- Indexare rapida a site-ului
- Uzability si facilitarea navigarii usoare in site
- Cel mai important: Ranking in search
Exista si aici o mica problema, atunci cand exista foarte multe categorii, vei fi pus in situatia in care sa faci un compromis intre SEO si Navigabilitate.
De exemplu daca un site are 100 de categorii principale si 500 de subcategorii, cum le vei afisa pe toate? Cum vor fi impartite astfel incat sa facilitezi si indexarea lor corecta, dar si sa nu bulversezi utilizatorii, astfel incat sa se piarda pe site.
Aici intervine partea de know-how, sau arta. Pentru site-urile de dimensiuni mari este foarte multa arta inclusa in optimizarea structurii.
Elementele urmatoare vor fi cele care ajuta la structura SEO a unei pagini web.
3. Titluri
Ca si factor de ranking onpage, meta titlul este cel mai important. Absolut toate elementele onpage se optimizeaza in functie de cuvintele cheie. Sunt surprins si acum ca observ foarte multe astfel de elemente neoptimizate. Daca ar fi doar un element onpage care ar trebui optimizat, acela ar fi titlul. In general nu se optimizeaza pentru ca nu se cunosc termenii de cautare.
Titlul este important din mai multe motive:
- Apare in search – atunci cand un utilizator introduce in casuta de cautare niste cuvinte, ele ar trebui sa se gaseasca si in titlu. Inainte Google bold-uia in search cuvintele cheie din titlu. Acum nu o mai face, dar o face in meta descriere.
- Trebuie sa fie relevant pentru tot continutul paginii.
- Trebuie sa fie descriptiv.
- Trebuie sa aiba in jur de 65 de caractere. Google afiseaza in Search maxim 70 (chiar daca au largit layoutul acum ceva timp)
- Sunt multi care recomanda ca el sa aiba in jur de 5-6 cuvinte.
Cum optimizam meta title?
- Pleaca de la cuvintele cheie importante
- Recomandarea mea este sa fie introduse head terms dar si long tail
- Optimizeaza un numar mai mare de cautari posibile (nu neaparat cuvinte cheie)
- Optimizeaza pentru CTR
- pot fi introduse cifre, preturi, cuvinte iesite din comun: Special, Deosebit, Promo, Cum Sa
- Creaza Urgency – in special pentru articolele de pe blog
- Fa un titlul care sa atraga click-uri. Vad foarte multe titluri „triste” ca: Laptopuri online – MyBrand.ro. Un titlul mai „vesel” ar fi Sute de Laptopuri Online Customizate Pentru Tine
- Fa tot posibilul sa pui cuvintele cheie la inceput (nu este o regula generala)
- Urmareste competitia si vezi cum isi formeaza titlurile si ia ce este mai bun de la fiecare
Descrieri
Desi pentru SEO nu are nici o valoare in mod direct, meta descrierea este acea zona de advertising, care sa descrie despre ce este pagina pe care utilizatorul va ajunge dupa ce da click.
Ce ai putea spune in maxim 160 (recomandarea mea este de 156 de caractere), astfel incat oamenii sa dea click pe linkul tau. Ea ajuta indirect la ranking prin imbunatatirea CTR-ului.
Acest spatiu de advertising din search, este destul de putin folosit. Din experienta iti spun ca peste 90% din rezultarele care apar in search, au descrieri foarte slabe, care nu atrag atentia.
Ai un USP (unique selling proposition) atragator pe care sa il folosesti?
Cum optimizez descrierea?
- Mentine numarul total de caractere in jur de 156
- Foloseste cuvintele cheie si variatii ale acestora, pentru ca Google le va bold-ui in search
- Daca ai un USP bun, il poti folosi
- Foloseste acele beneficii pe care doar tu le ai pentru clienti: Livrare, service, garantie, retur (sunt cateva exemple)
- Urmareste competitia si vezi cum isi creaza descrierile
- Vorbeste cu un copywriter
- Cauta inspiratie in alte nise
- Una din cele mai bune si mai simple variante este sa iei tot ce e bun de la competitie si apoi sa vii cu plusul tau de valoare
- Pentru a fi afisata in search, ea trebuie sa fie descriptiva si relevanta pentru continutul din pagina.
- Foloseste descrieri imbogatite (rich snippets / schema.org) pentru ca sunt foarte multe variante, mai ales in zona de ecommerce.
5. Heading-uri: Subtitluri
Titlurile care apar in pagina sunt la fel de importante, pentru ca ele vor ajuta cititorul sa inteleaga foarte repede ce va gasi in acea pagina.
Daca un utilizator scaneaza pagina si in 10-15 secunde nu intelege despre ce este vorba, este foarte posibil sa il pierzi. Subtilurile ajuta foarte mult si la stucturarea continutului.
In acest articol eu am folosit mai multe subtitluri pentru ca vreau ca utilizatorul sa inteleaga foarte repede despre ce este vorba in pagina. Daca i se pare interesant atunci cu siguranta el va citi intreg articolul.
Cum optimizez headingurile?
- Cuvinte cheie: tot de la ele plecam
- Mie imi place ca in headinguri sa targetez mult mai mult long tail
- Foloseste cel putin un H1 si un H2 indiferent de tipul de pagina, pentru ca Google pune accent pe ele
- Folosese limbajul natural ca si cum ar fi propozitii, pentru ca vor fi mai usor de citit
- H1 poate fi la fel ca titlul paginii, dar nu este o regula. Mie imi place sa le fac diferit
- Targeteaza head terms + long tail, pentru ca vrei trafic pe toate cuvintele cheie
- Fii un maestru copywriter astfel incat sa starneasca interesul
- Foloseste cateva paragrafe de text dupa fiecare heading
- Este de ajuns pana la H2 (eu personal nu folosesc niciodata H3->H6)
6. Imagini
Cat de importante crezi ca sunt imaginile in ecommerce? Tu ai cumpara un produs daca nu ai vedea cum arata? Cu siguranta te intrebi: ce culoare are, cum s-ar simti la atingere, cum ar arata la tine in casa, ce forme are, si multe multe altele.
Marea majoritate a site-urile de ecommerce folosesc aceleasi poze de la furnizori. Toata lumea are aceleasi poze, din pacate.
Daca sunt atat de importante, ma gandesc ca ar merita investitia in poze de produs profesioniste. Dupa cum ti-ai dat seama, asta nu are nici o legatura cu SEO.
Se pot face 360, se pot lua poze de la utilizatori, si multe altele. Cert este ca sunt foarte importante. Din punct de vedere SEO nu sunt foarte multe lucruri care pot fi facute.
- Alt text: foloseste cuvintele cheie principale in alt, este singurul text pe care Google il citeste
- Poti folosi si title la imagini
- Numele fisierului
- poate fi pic1SKU41.jpg sau poate fi laptop-asus-zenbook-gri.jpg. Care dintre cele doua variante crezi ca este mai buna? Cu siguranta cea de-a doua varianta
7. Schema.org
Despre Schema.org as putea scrie nenumarate articole. Desi este de foarte multi ani introdusa de motoarele de cautare si folosita de toate, inca in 2017, in Romania nu se foloseste la maximum.
Multa vreme am crezut ca este foarte complicat de implementat si ca nimeni nu sta sa isi bata capul cu asta.
Pe scurt ce este Schema.org? Este un limbaj de mark-up pe site, care „traduce” limbajul nostru natural, in limbajul Google.
De exemplu lui Google ii este foarte greu sa inteleaga ca un site care vinde flori, este un magazin online de flori. In schimb cu schema.org site-ul respectiv poate fi „marcat” ca site de flori si Google va sti ca asta este.
Are foarte foarte multe beneficii, si merita din plin.
- Optimizare pentru CTR – gandeste-te la acele stelute de rating de la produse, pret, sau poze de la retete, bilete la evenimente, casuta de cautare sub domeniul tau direct in search, etc. Sunt nenumarate exemple.
- Interactiunea userilor pe site, pentru ca au posibilitatea sa dea ratinguri la produse.
- Marirea ratelor de conversie, pentru ca utilizatorii se bazeaza pe parerile altor cumparatori.
- Motorul de cautare intelege mult mai bine continutul pe care il oferi pe site.
- Indexare mai buna.
- Content nou pe site, atunci cand oamenii lasa un review.
- Rich snippets sau descrieri imbogatite in search.
- Trafic mai mult din search (chiar daca pozitiile sunt joase).
Acestea au fost cele 7 sfaturi utile pe care le poti implementa incepand din acest moment.
Sunt Daniel Ene, pasionat de SEO si initiator al cursului practic www.seodecoded.org. Te invit cu drag la curs!