Interesant este acest titlu deoarece în toate cărţile de management şi toţi profesorii cu renume în facultăţile noastre spun ca întotdeauna când iei o măsură să ai şi un plan B pentru ea.
Aşa că mulţi dintre antreprenorii noştri ajung în momente în care se pierd prin tot felul de planuri A, B, C, etc, iar până la urmă nu se concentrează pe niciunul.
Aici vine mica poveste pe care am citit-o în cartea de Mona Dîrţu şi Andreea Roşca. Despre carte o să scriu în viitorul apropiat, acum vreau doar să-ţi povestesc o mică întâmplare a lui Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.
(PS. îţi prezintă povestea a 7 antreprenori români care au ajuns lideri de piaţă pe domeniile lor. Merită să o cumperi şi să o citeşti)
Întâmplarea a fost prin 2009 când Dan Şucu şi Mobexpert se aflau într-o plină criză care a dus la o scădere de peste 30% a cifrei de afaceri faţă de anii 2007-2008.
Dan Şucu se afla într-un moment foarte delicat în care trebuia să acţioneze şi încerce să redreseze activitatea Mobexpert.
Era conştient că nu trebuia să taie din activităţile şi cheltuielile care i-au adus până atunci bani şi mai era conştient că aforismul anului 2009 în business era „cash is king” (cine are bani cash este rege).
De atunci el venit o idee la care nu a stat mult să se gândească şi nici un back-up nu avea la ea. Este vorba de campania „produse de care te îndrăgosteşti”.
Iar de aici o să preiau un paragraf din carte deoarece explică perfect povestea planului B.
[Şi dacă greşea? (ideea lui Dan Şucu din 2009) Şi dacă nu asta îşi doreau oamenii care-i călcaseră, în trecut, pragul magazinelor? Avea un plan B? Ar fi avut, dacă i-ar fi stat în obicei să facă planuri B. Dar nu, nu-i stă în fire. „Ştiţi care-i treaba? Hai să vă dau un exemplu.
Du-te la pescuit pentru mai multe feluri de peşte: n-o să prinzi niciunul. Du-te pregătit cu echipament doar pentru un peşte: atunci vei prinde.” Într-adevăr, bună metaforă – ce spune Şucu e că atunci când te gândeşti la un plan B îţi autosabotezi, fără să-ţi dai seama, determinarea de a câştiga cu planul A.
Doar că nu-i nicio metaforă aici – e o întâmplare adevărată din cariera de pescar a lui Dan Şucu.
Într-o zi, pe când se pregătea să meargă la crap şi îşi împacheta sculele, s-a gândit să nu plece aşa, fără un plan B – să nu vină totuşi acasă cu mâna goală. „Prevăzător, a început să-şi pună, alături de sculele pentru crap, şi pe cele pentru ştiucă, şi pentru aia, şi pentru aialaltă…”
Şi vine băiatul cu care mergeam şi-mi zice <<Hopaaaaa… Nuuu, noi plecăm la crap>>.” Fără ştiucă, fără aia, fără aialaltă.
„Păi, poate nu trage..” s-a pornit Şucu să explice. Ce e rău să ai un plan B? sau C?
„Nu-nu-nu”, i-a răspunsul băiatul „noi mergem la crap.”.
„Păi, bine mă, Jane”, a insistat Şucu, „Da’ dacă nu trage, mai dăm şi noi la altceva…”.
„Nu, nu” a încheiat Jan discuţia: „Noi mergem la crap, nu luăm nimic altceva. Ne străduim să prindem crap.”]
Iar după acest principiu Dan Şucu şi-a condus imperiul Mobexpert în perioada 2009-2010, iar din ce spune el, a avut mare succes această abordare.
Este o abordare diferită faţă de ce spun cărţile, dar pentru el a avut succes maxim, la fel cum au avut toate teoriile pe care le-a testat în afacerea lui.
Acum te las pe tine să-mi zici ce părere ai despre această abordare. Crezi că ar putea fi un mod de gândire pentru antreprenorii din 2015?
Este sau nu util să ne gândim şi la un plan B în business în situaţii de criză?
poza businessmagazine.ro