Costul de oportunitate reprezintă cea mai mare pierdere dintre variantele sacrificate, considerându-se alegerea făcută ca fiind „câștigul”.
Formula pentru calcularea unui cost de oportunitate este pur și simplu diferența dintre randamentele preconizate ale fiecărei opțiuni.
Costul de oportunitate contribuie la fundamentarea deciziilor de orientare a agenților economici spre una sau alta din alternativele care li se deschid în față.
Acest lucru este important, deoarece resursele sunt limitate și este firesc ca utilizarea lor să fie orientată spre acele activități în care valorificarea lor este maximă sau asigură cele mai mari avantaje.
Analiza costurilor de oportunitate joacă, de asemenea, un rol crucial în determinarea structurii capitalului unei afaceri.
În timp ce atât datoria, cât și capitalurile proprii necesită cheltuieli pentru a compensa creditorii și acționarii pentru riscul investițiilor, fiecare are și un cost de oportunitate.
Fondurile utilizate pentru a plăti împrumuturi, de exemplu, nu sunt investite în acțiuni sau obligațiuni, care oferă potențial pentru venituri din investiții. Compania trebuie să decidă dacă expansiunea realizată de puterea de pârghie a datoriei va genera profituri mai mari decât ar putea realiza prin investiții.