Un articol scris de Ovidiu, pasionat de video-marketing si fondatorul blogului succesonline.ro.
YouTube revoluționează sistemul de divertisment, educația la nivel global, întreaga economie și să nu mai zic de modul în care noi interacționăm.
Există mii de analize și statistici referitoare la ce s-a întâmplat pe YouTube, dar ce se va alege în viitor de această platformă? Peste 5 ani? Peste 10 ani? Nu crezi că-i posibil scenariul în care un vlogger să ajungă președintele unei țări?
Vloggerii sunt acei oameni care și-au câștigat audiența prin publicarea de conținut orientat pe educație, entertaining sau review-uri.
În principiu, majoritatea acestor mini-vedete fac ce vor și de plăcere, iar când mai auzi și câți bani din YouTube încasează, îți vine să scoți telefonul și să te apuci de treabă.
Din păcate, asta este greșeala cel mai des întâlnită în rândul celor care vor să-și facă un canal de YouTube – încep să creeze conținut video fiind motivați de partea financiară. Este adevărat și vei citi în continuarea acestui articol, că oportunitățile de monetizare sunt multiple, reale și cu potențial.
Mare atenție totuși, pe ce picior pleci în această călătorie, pe cel al pasiunii sau pe cel al banilor pentru că doar una din aceste variante este câștigătoare pe termen lung.
10 Mijloace prin care poti face bani din Youtube
YouTube Ads
YouTube Ads reprezintă cea mai cunoscută și populară metodă prin care un canal de YouTube câștigă bani. Pentru a putea plasa reclame pe conținutul tău, trebuie să faci parte din Programul de Parteneriat YouTube iar ca să poți să aplici la acest program, YouTube a impus anumite criterii minime de eligibilitate: 4.000 ore de vizionare și 1.000 abonați.
Media câștigurilor din reclame pentru 1 milion de vizionari este în jur de 900-1.000 euro iar această suma crește încet-încet, dar constant.
Diverse canale raportează câștiguri între 500 și 2.000 euro iar principalul factor care influențează cuantumul este nișă în care se produce conținut.
Memberships
YouTube Memberships reprezintă o metodă prin care persoanele din audiență ta se pot alătură că Membrii ai Canalului prin plata unei sume lunare, de regulă în schimbul unor avantaje exclusive pe care le poți oferi.
Poți să începi să oferi posibilitatea alăturării că Membru al Canalului dacă ai peste 30.000 abonați (1.000 dacă ești Gamer), dacă faci parte din Programul de Parteneriat al YouTube și ai minim 18 ani.
Pentru a avea succes cu YouTube memberships, trebuie să dezvolți încă de la începutul canalului o audiență fidelă. Dacă ai doar câteva sute de vizionari pe videoclip publicat după o luna de zile, 20.000 abonați reprezintă doar o cifra nesemnificativă.
YouTube Merch
Raftul de produse (aka YouTube Merch) reprezintă o secțiune de tip carusel amplasată sub videoclipul tău și include produse configurate pe Teespring.com, care pot fi vândute în regim de Prinț-on-Demand.
Raftul de produse poate fi configurat dacă faci parte din Programul de Parteneriat YouTube și ai 10.000 abonați. În momentul în care îndeplineșți aceste cerințe vei primi acces la configurarea secțiunii.
Din păcate, YouTube Merch nu este disponibil încă pentru publicul din România. Dintr-o sursă neoficială, în vara anului 2021 YouTube Merch urmează să fie disponibil pentru mai multe țări din Europa, să sperăm că și România este inclusă.
Dacă te tentează în continuare această idee, există variante similare dar, externe platformei YouTube. Poți colabora direct cu furnizori de articole personalizate din România care fac și Print la Cerere (letrico, rubix, etc).
Donații prin Superchats
Superchats și superstickers reprezintă în fapt donații. Atunci când faci un livestream, fanii tăi pot plăti că mesajele lor să fie evidențiate.
Fie că te întreabă sau îți spun ceva, aceste donații reprezintă o formă de susținere a canalului. La fel că până acum, trebuie să fii acceptat în Programul de Parteneriat YouTube, să ai cel puțîn 18 ani și start la livestreaming.
Nu face niciodată un obiectiv din donații și nu insistă. YouTube ”te obligă” să fi un om cu valori pozitive și orientat către audiență.
Dacă vrei să faci ceva în privința asta, îți recomand să te gândești la o strategie de stimulare a donațiilor. Răspunde la întrebări, creează un joc, etc.
Donații prin Patreon
Patreon este o platformă de donații, construită pentru artiști și creatori de conținut care vor să-și monetizeze conținutul și prin intermediul ei poți să câștigi bani destul de rapid.
Nu există nici un criteriu de înscriere sau de eligibilitate, deci poți să ai 200 abonați, să îți creezi un cont pe Patreon și să începi să generezi venituri.
Platforma este absolut gratuită și nu ți se percepe decât un comision în funcție de vânzări și de pachetul pe care l-ai ales, adică un minim de 5%, dar totuși, față de 30% pe care ți-l ia YouTube-ul, e ceva. Nu insistă cu donațiile.
Nu restrânge conținutul cu care deja ți-ai obișnuit publicul. Creează ceva nou, extra, funny și oferă un motiv sublim prin care ei pot să-ți se alăture pe Patreon.
Sponsorizări
O sponsorizare reprezintă o colaborare directă între un creator de conținut și o companie interesată în a-și promovara diverse servicii sau produse pe canalul de YouTube al creatorului.
Sunt 2 variante prin care poți face bani din sponsorizări: fie ești contactat direct de către sponsori, fie îi contactezi tu cu diverse propuneri personalizate, însă, în ambele cazuri, trebuie să ai o audiență reală și activă pe canalul tău (o cerință “cam” obligatorie).
Tarifele pot începe de la 200 euro și pot ajunge la câteva mii de euro, în funcție de audiență ta și calitatea ei, de durata campaniei și bineînțeles de obiectivul urmărit.
Principalul lucru pe care trebuie să îl ai în vedere înainte să închei un deal cu un sponsor, este impactul efectiv pe care-l creezi asupra afacerii sponsorului prin promovarea lui pe canalul tău.
Marketing Afiliat
Marketingul afiliat este procesul prin care promovezi prin conținutul tău, un anumit produs sau serviciu, iar pentru fiecare vânzare ești recompensat cu un comision.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să te interesezi dacă firmele de la care tu cumperi personal produse/servicii au astfel de programe de afiliere, iar dacă au, ia legătură cu ei pentru a deveni partenerul lor.
După ce ai obținut link-ul de afiliere pentru produsele pe care dorești să le promovezi, poți începe să generezi comisioane prin adăugarea lui în descrierea videoclipurilor.
Poți menționa în clip de linkurile din descriere, dar elegant, pentru că scopul este să-i ajuți să ajungă la produse, nu să generezi comisioane.
Servicii si Proiecte
Un canal educațional va putea întotdeauna să facă bani din YouTube prin vânzarea de expertiză.
Pe YouTube faci content marketing, iar mai pe românește, asta înseamnă că promovarea ta constă în publicarea de videoclipuri în care arăți ce știi să faci, cum procedezi, dar și rezultatele finale.
Pe măsură ce audiență crește, îți consolidezi autoritatea în domeniu, oportunitățile să înmulțesc și că să vezi… ne întoarcem la preistoricul raport între cerere și oferta.
Știi ce se întâmplă când nu mai faci față? Măreșți prețurile. Tot secretul este să oferi content fără să aștepți ceva la schimb. Prioritatea nr. 1 este să-ți ajuți și să-ti educi audiență.
Infoproducts
Materialele educaționale (infoproducts) se regăsesc sub formă de cursuri online, ebook-uri sau alte produse digitale care, de regulă, sunt bine structurate și conțin informații valoroase dintr-un domeniu specific.
Trebuie precizat că a scrie o carte sau a realiza un curs online, nu este deloc o treaba ușoară și cu siguranță nu este o metodă recomandată începătorilor care abea, se lansează în YouTube.
Ultimul lucru pe care ți-l doreșți, după ce ai muncit atât să construiești o audiență, este că primii tăi clienți să fie total nemulțumiți de calitatea materialelor primite.
Dacă totuși ti-ai format o comunitate în jurul tău de, câteva mii de abonați, activi, și te simți pregătit să produci un curs online, gândește-te înainte la un preț corect și estimează o rată de conversie de 0.4% din abonații tăi, apoi, vezi dacă se merită efortul.
Magazin Online
Ultima metodă de a face bani din YouTube este un upgrade la metodă de Marketing Afiliat doar că nu mai vorbim de produsele altora și procente de 1-5%, ci de produsele tale și procente de 30-200%.
La fel ca atunci când faci Marketing Afiliat, e bine să introduci link în descriere, link pe banner sau chiar comentarii fixate.
Pentru un review, o comparație sau un tutorial despre un anumit produs, cei care îți accesează clipul au deja o intenție de cumpărare, așa că procentul de conversie poate să fie de 1-2%.
Dacă vorbim de videoclipuri mai generale, vorbim de 0.1% dar până că și acest procent din 70.000 vizualizări înseamnă 70 vânzări iar la o marja de profit de 10euro, ai făcut 700euro.
Poate te gândești că nu-i mare profitul, dar în comparație cu veniturile din reclame, cum e?
Varianta completă a ghidului de monetizare YouTube o găsești și în format video pe canalul Succes Online.
Concluzie
Este extraordinar de dificil să trăiești doar de pe urmă veniturilor din reclame deoarece ai nevoie de volum mare de vizionări lună de lună. Din acest motiv este oportun să gândești o strategie de monetizare încă de la începutul canalului tău, și să te gândești care sunt oportunitățile și metodele adecvate din nișa ta.
Descriere profil autor
Ovidiu activează de 3 ani în video-marketing. A conturat strategii de conținut pentru canale de YouTube din SUA, UK și România. A fondat Succesonline.ro, o agenție de Digital Marketing, unde scopul primordial este sprijinirea antreprenorilor debutanți prin publicarea de conținut educațional despre diverse modele de afaceri online și video marketing.