Asigurarile Storno de Calatorie: 5 intrebari si raspunsuri Frecvente

de Iulia Bulacu, consultant de turism în cadrul agenției CardinalTravel.ro.

În munca mea de consultant de turism, mă găsesc aproape zilnic în poziţia de a oferi clienților sfaturi și informații legate de asigurările storno. De aceea, m-am gândit să răspund în acest articol la cele mai comune întrebări care se pun într-o agenție de turism, atunci când vine vorba despre acest tip de asigurări.

Aș începe prin a face doua precizări importante. Prima se referă la faptul că asigurarea storno face parte din categoria mai largă a asigurărilor de călătorie, alături de asigurarea medicală, cea pentru bagaje, pentru sporturile extreme, asistență rutieră, raspundere civilă privată în străinătate etc.

A doua precizare este că, în ultimii ani, multe societăți de asigurare au lansat pe piată asigurări complexe, care înglobează într-un singur produs mai multe tipuri de polițe (de exemplu, asigurare medicală + storno + bagaje).

Asigurarile Storno de Calatorie

Iată acum lista de întrebări și răspunsuri:

  1. Ce este asigurarea storno?

Este asigurarea pentru anularea plecării în călătorie. Prin acest produs, societatea de asigurări acoperă penalitățile datorate de asigurat agenției de turism, atunci când turistul nu mai poate călători din anumite motive, specificate clar în condițiile poliței.

Practic, atunci când clientul cumpără un pachet de la o agenție de turism, încheie un contract cu aceasta, în care, printre altele, sunt prevăzute și penalități pentru cazul în care turistul anulează rezervarea. Penalitățile variază în functie de data la care survine anularea și pot ajunge până la 100% din prețul pachetului, dacă anularea are loc cu foarte puțin timp înainte de plecare (ex: 3 zile).

  1. Asigurarea storno acoperă și cazurile în care turistul se răzgândește cu privire la călătorie/nu mai primește concediu de la serviciu/nu mai are bani de concediu/se ceartă cu partenerul de călătorie etc?

Răspunsul este categoric NU. Riscurile asigurate de polița storno diferă de la o societate de asigurări la alta, dar, în principal, se referă la: decesul, îmbolnăvirea gravă bruscă sau accidentul asiguratului (ori ale soțului/soției, ale unei rude de gradul I sau ale unei persoane care urmează să-l însoțească în călătorie).

În afară de aceste cazuri, polița mai poate acoperi situații precum: concediere neasteptată, înaintarea acțiunii de divorț de catre soțul/sotia asiguratului, distrugerea locuinței de domiciliu a asiguratului în perioada premergătoare călătoriei, concentrarea pentru serviciul militar etc.

  1. În cazul în care se încheie o asigurare storno și intervine unul din evenimentele asigurate prevăzute în poliță, banii se recuperează de la agenția de turism?

În funcție de data producerii evenimentului asigurat, agenția calculează penalitățile datorate de către turist.

Dacă valoarea penalităților este mai mică decât suma plătită deja, atunci agenția va returna turistului diferența rămasă după reținerea penalităților, iar pentru recuperarea acestora, turistul se va adresa societății de asigurări si va depune la sediul acesteia o serie de documente doveditoare (care sunt specificate în condițiile poliței).

  1. Asigurarea storno acoperă și interuperea călătoriei?

De regulă, da. Pe poliță este specificată o sumă, în limita căreia sunt restituibile costurile pentru serviciile de călatorie rezervate și nefolosite.

  1. Asigurarea storno acoperă integral penalitățile datorate de turist agenției de turism?

De regulă, nu. Există, în primul rând, o sumă maximă asigurată, înscrisă pe poliță, in limita careia se acorda despagubiri, dar pachetele turistice cel mai des comercializate, cu o valoare de 300 – 1500 euro de persoană, se încadrează de obicei în această sumă.

De asemenea, poate exista o franșiză care se deduce din valoarea fiecărei daune. Franșiza reprezintă participarea personală a asiguratului la daună și poate fi de 10% sau chiar de 20% la pachetele cu valoare foarte mare.

O asigurare storno este o investiție relativ mică, dar foarte folositoare, în protejarea pachetului turistic achiziționat, atât înainte de plecare, în cazul anulării calatoriei, cât și după plecare, în cazul în care o situație neprevăzută vă obligă să vă întrerupeți vacanța.

Este foarte important de reținut faptul că asigurările storno (sau cele complexe care includ si protecție storno) se încheie la agenția de turism de unde s-a cumpărat pachetul turistic, în momentul semnării contractului dintre turist și agenție.

Unele societati de asigurare acceptă incheierea asigurărilor și după momentul incheierii contractului, dar doar în anumite condiții.

Dacă ați parcurs cu atenție cele 5 întrebări și raspunsuri de mai sus, v-ați familiarizat în linii mari cu avantajele și limitările asigurărilor storno. Sfatul meu pentru toți clienții este să nu ezite să încheie aceste polițe, în cazul în care ele nu sunt deja incluse în pachetul turistic oferit de agenția de turism.

Utilitatea asigurărilor storno este cu atât mai mare in cazul rezervărilor “early booking”, atunci cand perioada dintre momentul rezervării si momentul plecării in călătorie este mare, crescând astfel riscul de producere a unor evenimente neprevăzute.

Iulia Bulacu este consultant în cadrul agenției de turism Cardinal, având o experiență de peste 15 ani în domeniu. Se ocupă în special de vânzarea pachetelor turistice externe de tip circuit și sejur charter și a vizitat până acum mai mult de 30 de destinații externe.

Își propune ca în fiecare an să ajungă în cel puțin 2-3 locuri noi, pentru a putea oferi clienților săi informații cât mai relevante despre pachetele oferite. Și nu uită niciodată să-și facă o asigurare de călătorie înainte de plecare ☺

Ai nevoie de ajutor în gestionarea finanțelor personale și a investițiilor? Hai să discutăm într-o ședință de consultanță..

Ai găsit informații prețioase care te-au ajutat? Fă-mi cinste cu o cafea ca să-mi pot continua activitatea Fac cinste cu o cafea!.