Medic, polițist, musafir sau antreprenor

Medic, polițist, musafir sau antreprenor

Ce meserie vrei să ai când vei crește? – eterna întrebare pe care fiecare dintre noi a primit-o, insoțită de eternele răspunsuri: polițist, pomier, medic.

Cel mai haios răspuns l-am auzit de curând de la mama unui copilaș de 4 ani care voia să devină musafir.

La începutul fiecărui an universitar întreb studenții anului I ce carieră visează că vor avea dupa finalizarea facultății.

Și daca acum câțiva ani răspunsurile erau mai din sfera: manager al propriei firme sau marketing manager, de câțiva ani primesc din ce în ce mai multe răspunsuri care denotă că facultatea este o investiție de câțiva ani care “trebuie” făcută.

Și dacă în loc de statutul de angajat, am deprinde de mici copiii să fie independenți financiar? În țările dezvoltate, spiritual antreprenorial și abilitățile de economisire sunt formate încă de când copiii sunt la grădiniță. În România, educația financiară este disciplina opțională.

Dacă analizăm comparativ în diverse tări europene numărul de afaceri la 1000 locuitori, România ocupă un loc spre finalul clasamentului, desi pași către încurajarea lansării de noi afaceri, prin programele destinate finanțării acestora, s-au mai facut in ultimii 5 ani.

Romania se situeaza pe penultimul loc in Europa in ceea ce priveste numarul companiilor active la mia de locuitori, fiind depasita doar de Serbia. In Romania sunt 23 de firme la 1.000 de locuitori, de 6 ori mai putine decat in Cehia, care este fruntasa Europei, din acest punct de vedere, conform unui studiu publicat recent de Coface.

Concluzia este că independența financiară se insuflă și se cultivă încă din copilărie, prin programe coerente care să le asigure încă din școală accesul la alternativa economisirii si investirii, implicit a antreprenoriatului.

Programe de educație financiară se organizează în regim privat în mai multe orașe din România, însă în lipsa unei initiative coordinate la nivel central și implemntată în fiecare școală, încă din clasele primare, generațiile viitoare vor rămâne generații de “angajați”.

Ce ar trebui să știe un copil la vârsta la care pășește pe drumul educației formale?

  • Ce înseamnă banii și cum se câștigă;
  • Ce înseamnă angajat și antreprenor;
  • Ce înseamnă a economisi și a cheltui;
  • Ce însemnă să donezi bani.

Economisirea banilor poate fi educate încă de la vârsta de 6 ani, când copiii au capacitatea de a înțelege noțiuni precum cost sau profit și pot efectua scăderi simple.

Copiii mai mari, peste 10 ani, care deja au abilități mai dezvoltate de calcul și au deprins noțiuni mai complexe matematice, pot fi învățați noțiuni precum dobândă sau depozite de economii bancare, inclusive prin deschiderea unui cont în care să economisească propria alocație, la finalul anului având posibilitatea de a folosi banii pentru achiziționarea unui obiect dorit.

Peste 14 ani, copiii pot fi educați în spiritual filantropiei, încurajând donarea unor sume de bani unor ONG-uri pe care însuți copilul le va alege și asupra activității cărora se va documenta, urmărind ulterior modalitatea de utilizare a sumei donate.

Ce ar trebui părinții să cultive, începând cu vârsta de 6 ani, pentru a crește adulți care economisesc și care își doresc să devină antreprenori?

  • Oportunități de a economisi – copiii vor înțelege și vor aprecia valoarea banilor de buzunar odată ce sunt obținuți prin muncă. Da-ți-le sarcini din gospodărie sau chiar înurajați-i să producă și să vândă – de exemplu limonadă, vara – sunt tot atâtea variante de a crește un adult econom
  • Libertatea de a cheltui banii economisiți – libertatea vine la pachet cu deciziile, responsabilitatea și înțelegerea din proprie experiență a consecințelor faptelor cu implicații financiare. Dacă un copil va alege să cumpere o jucărie din banii economisiți, va constata rapid că e nevoie să depună efort din nou pentru alți bani sau va învăța că poate cumăra două jucării mai puțin costisitoare.
  • Ocazii de a face acte filantropice – copilul poate fi educat să doneze jucării pe care nu le mai folosește și ulterior bani, copiilor fără posibilități financiare, explicându-i-se importanța acestui gest.
  • Necesitatea de a planifica un buget – dacă își dorește o jucărie anume și va cunoaște valoarea acesteia, va înțelege și ce și de câte ori trebuie sa facă sau să vândă pentru a obține banii necesari.

Patru gesturi simple care vor schimba perspectiva copiilor asupra banilor și a muncii, patru gesturi care necesită câteva zeci de minute pe săptămână pentru a fi aplicate. Și care aduc beneficii majore în evoluția ulterioară a copiilor.

Cred că niciodată nu este târziu să începem să educăm copiii astfle încât la eternal întrebare “ce vrei să devii când vei fi mare” să primim și răspunsul “antreprenor”.

Articol realizat de Dana Lupșa. Este lector universitar doctor la Facultatea de Științe Economice a Universității Transilvania din Brașov, specialist în comunicare și relații publice și Business Developer. Derulează în Brașov programul Business Kid de educație financiară și antreprenorială, a dezvoltat de la 0, în interval de 2 ani, 10 afaceri și scrie pe blogul personal HappyMoms articole despre antreprenoriat.

Articol Recomandat! Cum sa investi sa investesti pe bursa in mod gratuit!

Felicitări pentru că ai citit tot articolul. Dacă ţi-a plăcut, ajută-mă să-l promovez mai departe cu un share:

INTRĂ ÎN COMUNITATEA LAURENTIUMIHAI.RO