De ce sa deschid un SRL? Care sunt avantajele SRL-ului?

De ce sa deschid un SRL? Care sunt avantajele SRL-ului?

Daca ai ajuns sa citesti acest Ghid, inseamna ca fie te gandesti sa iti deschizi propriul tau SRL (o afacere), fie faci parte din categoria celor care presteaza astfel de servicii de intermedieri, sau deja ai propria companie si esti interest daca unele informatii se confirma si ai facut alegerea inspirata pana acum.

Vom lua in considerare faptul ca esti deja decis sa devii propriul tau patron, asadar nu vom aprofunda probleme legate de oportunitatea unei astfel de actiuni, planuri de afacere sau alte planuri de viitor.

Ai plecat cu dreptul daca esti optimist si stii ceea ce vrei, insa mai jos vei gasi cateva sfaturi pe care putini le dau viitorilor actionari ai unui SRL:

De ce sa deschid un SRL. Avantaje SRL

Sa incepem cu avantajele pe care SRL-ul ti le poate oferi. SRL-ul este forma juridica cea mai des intalnita in Romania fiind formata din parti sociale detine de 1 sau mai multi asociati.

Avantajele si Dezavantajele SRL-ului

  1. E usor de infiintat un SRL. Costurile sunt in medie de 600 lei, adica taxele ce se platesc la Oficiul Registrului Comertului (ORC). E incredibil de greu de desfiintat un SRL. Costurile sunt mult mai mari, iar procedurile de radiere destul de complicate. Asadar, daca vrei sa fi cunoscut ca si patron doar pentru propria imagine, analizeaza-ti din nou optiunile.
  2. E usor de intretinut un SRL cu activitate, si ne referim aici la faptul ca, in medie, exista doar cheltuieli administrative (contabilitate), si salarii (daca este cazul). Insa daca va hotarati sa inchideti activitatea, deoarece planurile nu au dat rezultatele scontate, veti avea cheltuieli suplimentare. Fie suspendati activitatea firmei (platind taxe la ORC), fie depuneti in continuare declaratii catre institutiile statului in 0 (zero), apeland la contabili care sa intocmeasca aceste documente, si care binenteles, vor fi mai reduse, insa tot contra-cost.
  3. Atentie la actele, documentele, registrele si procedurile ce trebuiesc indeplinite DUPA ce firma este deja infiintata. La finalul acestui ghid exista o sectiune care va va indruma in legatura cu primii pasi ce trebuiesc efectuati dupa ce deveniti “patron”. Nu de alta insa sistemul romanesc se bazeaza pe amenzi, nu pe preventie, si dupa o perioada de functionare nu veti mai stii daca le-ati facut sau nu, iar in caz de control nu puteti antedata anumite proceduri sau acte.
  4. Un contabil este esential! Daca veti avea o legatura profesionala de durata cu acesta, veti observa ca sfaturile lui va vor scuti de multe milioane care se pot plati din neatentie la stat. Insa contabilii nu sunt ca vinul, mai buni pe masura vechimii. Noutatile si modificarile legislative fac din aceasta meserie o adevarata provocare, asadar alegeti foarte atenti viitorul contabil, puneti intrebari si analizati detaliile incluse in raspunsurile primite, nu doar tariful comunicat. Daca scopul tau este sa faci bani, sa aduci plus valoare afacerii tale, scopul contabilului este de a se asigura ca nu vei pierde bani din cauza unor decizii in care nu a existat comunicare cu acesta.

Daca intentionezi sa desfasori o activitate economica una din cele mai bune variante este sa ai propria firma (companie), deoarece cadrul legal oferit de aceasta, precum si limitarea responsabilitatii te vor asigura ca problemele te vor ocoli.

Exista unele activitati economice, care prin natura lor NU solicita infiintarea unui SRL, fiind de ajuns forma simpla de PFA (persoana fizica autorizata).

Este in special cazul profesiilor liberale sau a activitatilor independente desfasurate ca si activitate de baza (ex: taximetristi, zugravi, IT-isti).

Cel mai bine, inainte de a alege viitoarea forma de entitate economica (SRL sau PFA, acestea doua fiind cele mai des intalnite), este sa te gandesti ce planuri de viitor ai in vedere cu acesta, dar si ce diferente vor exista in gestionarea problemelor intalnite la fiecare din cele doua categorii.

Nu exista un tipar care sa aleaga in locul tau, deoarece o activitate banala in care majoritatea profeseaza ca si PFA, s-ar putea ca in alte conditii sa fie mai avantajos autorizarea prin SRL-ul.

Principalii factori care trebuie luati in considerare cand te decizi la un PFA sau SRL, sunt mentionati mai jos. Nu citi doar jumatate din ei, deoarece ei interactioneaza si pot schimba involuntar activitatea unui business.

Vezi la ce esti dispusi sa renunti, ca sa obtii in alta parte avantaje maxime.

De ce SRL şi nu PFA!

  1. In cate domenii de activitate intentionezi sa activezi? Ex: daca ai abilitati doar pentru sofat, si alegi taximetria ca si meserie, iti va ajunge un PFA. Insa daca dupa orele de servici  vrei sa iti deschizi si o covrigarie, apoi seara sa faci site-uri web pentru investitori straini, cu PFA-ul Popescu Ion in care activitatea descrisa de codul CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) este taximetria, in caz de control si intrebarile te vor incomoda. Asadar daca astazi ai in minte afacerea ideala care peste 6 luni poate va fi inlocuita cu afacerea perfecta, in alt domeniu de activitate, alege sa iti faci un SRL si sa activezi toate codurile CAEN, nu doar unul singur (majoritatea cazurilor de PFA) sau maxim 5 coduri, cf. legii, tot pentru PFA-uri.
  1. Cati angajati va avea afacerea ta? Desi in trecut existau limitari referitoare la numarul maxim de angajati pe care un PFA il poate avea, in acest moment legislatia nu prevede o astfel de limitare. Totusi prevederile legislative in cazul PFA-urilor pot varia foarte usor, asadar iti recomandam ca in cazul in care vrei sa ai angajati, sa alegi infiintarea unui SRL.
  1. Care va fi publicul tinta pentru produsele sau serviciile tale? Din experienta acumulata pana in prezent te sfatuim ca in cazul in care vei lucra cu alte companii, sa o faci din aceasi calitate (SRL). Multe companii prefera aceasta modalitate, deoarece exista riscul ca, in cazul in care vei desfasura o activitate cu caracter repetitiv ca si PFA, un eventual control din partea autoritatilor sa considere nule respectivele relatii contractuale si sa le incadreze ca si relatii de munca (contract de munca) ce se supun altor regimuri de taxe. Exemplu: contractul de service al unui informatician autorizat ca si PFA pentru intretinerea lunara a aparaturii IT poate fi considerat in cazul unui control ca avand caracter repetitiv pentru beneficiarul respectiv (SRL), dispunandu-se anularea facturilor de cheltuieli, si recalcularea taxelor catre bugetele de asigurari sociale. Insa un cazul unui contract de service intre doua companii din categoria SRL-urilor, acest risc este eliminat complet.
  1. Ce capital dispui pentru primul an de functionare? In intrebarea aceasta ne referim exclusiv la costurile de infiintare si contabilitate. Pentru infiintare costurile sunt aproximativ identice, SRL-ul fiind mai costisitor la inregistrare cu aproximativ 200-250 ron. In schimb insa contabilitatea in partida simpla a unui PFA se poate tine chiar de persoana inregistrata ca si PFA, fiind usor de inteles si realizat. Pentru un SRL insa, exista declaratii lunare si/sau trimestriale ceva mai complicate, fiind necesare serviciile unui contabil. Daca intervin insa salariatii si deconturile de TVA (fie la SRL-uri sau PFA-uri) iti recomandam neaparat servicii de contabilitate dedicate. Schimbarile din domeniul fiscal sigur iti vor da batai de cap, iar scopul tau este ca afacerea sa mearga, nu sa inveti noi meserii (contabilitate).
  1. Ce cifra de afaceri vei preconiza ca vei avea? Toti ne dorim sa avem o cifra de afaceri cat mai mare, si un procent al profitului cat mai consistent. Insa daca se depaseste valoarea de 65.000 Euro (la cursul aderarii Romaniei la UE/2007), vei deveni automat platitor de TVA, si vei fi nevoit sa depui mai multe declaratii. In acest caz un contabil iti va fi mult mai util. Asadar, poti alege inca de la inceput varianta SRL.
  1. Cate riscuri si ce raspundere esti dispus sa iti asumi? In cazul SRL-urilor, raspunderea intervine in limita capitalului social, de 200 ron in majoritatea cazurilor. Daca se constata insa ca a existat rea-vointa, raspunderea se transfera si asupra administratorului care a intocmit respectivele acte, sau din pricina caruia s-a ajuns la situatia in cauza. Pentru PFA, beneficiarul raspunde cu toata averea patrimoniala a acestuia, indiferent daca anumite bunuri nu au avut deloc tangenta cu activitatea PFA-ului in sine. Exemplu: un PFA care isi calculeaza gresit dar neintentionat obligatiile de plata catre stat, va raspunde totusi cu toata averea patrimoniala a acestuia pentru recuperarea sumelor restante, chiar daca veniturile generate de PFA nu permit acest lucru.
  1. Un aspect important il consta limitarea unui PFA pentru a participa la diverse licitatii, contracte publice, leasing-uri, etc., in special din cauza statutului acestuia.
  1. Ultima sectiune importanta in diferentierea SRL-ului fata de PFA o constituie partea financiara. Aici nu ne referim la profitabilitatea sau rentabilitatea unei afaceri (care depinde de fiecare antreprenor in parte) ci ne axam pe taxele, contributiile sociale si taxele aferente activitatilor desfasurate de acestia. Simularea unei ipoteze pentru fiecare tip de afacere in parte este destul de dificil de realizat, din cauza informatiilor diverse care pot schimba datele problemei.

SRL-urile se impart in 2 categorii privind regimul de impozitare:

  • Impozit de 3% pe cifra de afaceri, astfel incat daca se vinde un produs, serviciu, etc la valoarea de 100 ron + TVA (pentru firmele inregistrate in scop de TVA) sau 100 ron pret final (pentru firmele neplatitoare de TVA), se va plati un impozit de 3 lei. Plata impozitului este trimestriala, in luna imediat urmatoare unui trimestru calendaristic.
  • Impozit de 16% pe profit, adica pe diferenta dintre veniturile realizate si cheltuielile efectuate. Nu vom aprofunda chestiuni referitoare la deductibilitatea cheltuielilor si legitimitatea lor, deoarece un contabil va poate explica mai bine aceste aspecte. In mare, daca avem venituri de 100 de lei, si cheltuieli realizate pentru obtinerea acestor venituri, in valoare de 90 de lei, rezulta un profit de 10 lei, si impozit trimestrial de 1,6 lei.

In ambele cazuri, dupa achitarea impozitelor catre stat, pentru a te putea bucura de banii ramasi, mai ai de platit 16% impozit pe dividente. Aici intervine actiunea contabilului care te poate ajuta sa economisesti sume importante din plata taxelor mentionate.

Pentru a te decide ce tip de impozit se potriveste afacerii tale, trebuie sa iti calculezi din timp cu ce marje de profit vei lucra. Orisicum, daca vei depasi o cifra de afaceri de 65.000 Euro, vei fi trecut automat in categoria platitorilor de impozit pe profit.

Din exemplul de mai sus, s-ar putea intelege ca impozitul pe profit de 1,6 lei ar fi mai avantajos fata de impozitul pe cifra de afaceri (sau pe venit, denumire mai cunoscuta in mediul de afaceri) de 3 lei. In acel caz am simulat o marja mica de profit, insa unele activitati pot genera venituri uriase, fara a putea atrage cheltuieli pe masura lor, si atunci 16% impozit pe profit poate descuraja multi antreprenori.

Recomandam ca prestarile de servicii sa se axeze pe impozitul de 3%, mai ales daca cheltuielile sunt net inferioare veniturilor realizate, iar activitatile de productie si comert sa foloseasca impozitul de 16% pe profit, daca componenta reprezentata de cheltuieli are o pondere importanta in afacerea propriu-zisa.

Modificarile legislative obliga ca fiecare companie nou infiintata sa devina din start microintreprindere platitoare de impozit 3% pe venit, insa astfel iti vei putea preconiza fluctuatia activitatii (crestere a cifrei de afaceri peste 65000 Euro sau incadrare a acesteia sub aceasta valoare), astfel incat sa beneficiezi de cea mai avantajoasa forma de impozitare.

PFA-urile se impart si ele tot in 2 categorii de impozitare:

  • Cu norma fixa de venit (doar pentru anumite categorii de activitati), in care sunt stabilite criterii clare referitoare la veniturile minime pentru care se va achita un impozit de 16%, chiar daca persoana respectiva NU va realiza acele venituri
  • In sistem real, bazat pe un impozit de 16% aplicat diferentei dintre incasari si plati;

Practic, PFA cu norma norma fixa de venit datoreaza impozit 16% (cota unica) din respectiva norma, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate, nivelul normei fiind stabilit anual pentru activitatile eligibile de catre directiile generale ale finantelor publice.

In schimb, PFA care opteaza pentru sistemul real de impozitare datoreaza cota de 16% la veniturile nete totale, determinate ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile.

Pe langa impozitul pe venit, PFA trebuie sa achite si contributia la pensii in cota de 31,3% si la sanatate de 5,5%.

In cazul contributiei de asigurari sociale in cota de 31,3%, baza lunara la care se aplica aceasta este venitul declarat de titularul PFA la Fisc, adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie, care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut.

Totusi, exista si cateva categorii de PFA care nu trebuie sa plateasca contributia de asigurari sociale. Concret este vorba despre:

  • contribuabilii al caror venit net anual, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat
  • persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtinerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj.

La o prima impresie s-ar parea ca exista un avantaj din partea PFA-ului, deoarce aici NU avem acea taxa de 16% pe dividente aplicata SRL-urilor, insa:

  • Exista taxe suplimentare pentru PFA, si anume contributiile pe asigurari sociale de sanatate de 5,5% din totalul veniturilor, si contributile pentru asigurarile sociale (pensii) in cazul in care persoana respectiva nu indeplineste una din conditiile mentionate cu cateva randuri mai sus
  • Recentele transferuri ale bazelor de date ale contribuabililor persoane fizice autorizate intre institutile statului (CASS, CAS, ANAF, etc) pentru comparare si executare a datornicilor, precum si instabilitatea legislativa care afecteaza politica fiscal a unei entitati economice, fac mai inspirata decizia desfasurarii activitatii in cadrul unui SRL.

Rezumand cele exemplificate mai sus, este necesar ca inainte de orice alegere in privinta viitoarei forme a entitatii economice pe care intentionezi sa o infiintezi, sa treci pe hartie planurile tale, sa previzionezi foarte realist veniturile si cheltuielile pe care le vei avea, si un aspect important, sa ceri opinia unui contabil care te poate ghida si ajuta in decizia ta.

La sfarsitul pasilor de infiintare a entitatilor economice (SRL, PFA) folosind aplicatia www.SmartApp.ro vei gasi o lista cu societati de expertiza contabila/contabili, din judetul tau, care te vor asista sa alegi deciziile optime pentru initiativa ta.

Daca ai intrebari sau completari, imi poti lasa un comentariu putin mai jos. Daca crezi ca este util articolul si pentru prietenii tai, ajuta-ma sa-l promovez cu ajutorul butonaselor de like si share de mai jos.

Articol Recomandat! Cum sa investi sa investesti pe bursa in mod gratuit!

Felicitări pentru că ai citit tot articolul. Dacă ţi-a plăcut, ajută-mă să-l promovez mai departe cu un share:

INTRĂ ÎN COMUNITATEA LAURENTIUMIHAI.RO