Centrala Incidentelor de Plati: Avantaje si Dezavantaje

Centrala Incidentelor de Plati: Avantaje si Dezavantaje

Acest articol a fost scris de Ursan Cristian, pasionat de mediul bancar şi marketing, deţinător al blogului marketingpractic.ro.

Conform site-ului oficial al Băncii Naţionale a României, Centrala Incidentelor de Plăţi este o structură în care sunt stocate informaţii referitoare la plăţi pentru bilete de ordine, cambia şi cecuri.

Această structură are ca scop oferirea de informaţii în special negative despre o anumită persoană juridical sau firmă astfel evitându-se anumite situaţii neplăcute pentru cel puţin una dintre părţile contractante.

Pentru a se putea verifica activitatea din anii trecuţi ai unei persoane juridice/firme a fost nevoie de crearea unei astfel de structură, unii ar spune bază de date.

Ei bine cu acestă structură veţi reuşi să trageţi anumite concluzii referitoare la o anumită firmă înainte să încheiaţi un contract referitoare la seriozitatea persoanei juridice/firmei.

Că am stabilit ce e Centrala Incidentelor de Plăţi o să încerc să explic în cuvinte cât mai simple cum se împarte acestă structură, cine raportează, ce informaţii sunt raportate, când se raportează, cât timp sunt stocate informaţiile, cum se clasifică informaţiile stocate, cine poate raporta şi cine poate  modifica informaţiile stocate şi bineînţeles, cum poţi obţine informaţii din această structură ca persoană fizică sau juridica.

Pentru o mai bună funcţionare, această bază de date a fost împărţită astfel să se poate utiliza mult mai uşor din mai multe puncte de vedere. În momentul unei raportări sau al unei modificări ale unei informaţii raportate să se acceseze mult mai uşor.

Centrala Incidentelor de Plati

Centrala Incidentelor de Plăţi cuprinde:

  • Fişierul Naţional de Incidente de Plăţi(FNIP) care cuprinde:
  1. Fişierul naţional de cecuri (FNC),
  2. Fişierul naţional de cambii (FNCb),
  3. Fişierul naţional de bilete la ordin (FNBO
  • Fişierul Naţional al Persoanelor cu Risc(FNPR)(alimentat de FNIP

Cine raportează?

În Centrala Incidentelor de Plăţi poate raporta orice persoană juridică(instituţiile de credit din România şi cele din străinătate dar cu cel puţin un punct de lucru în România)

De menţionat faptul că pot raporda persoanele juridice, fizice, rezidente şi chiar nerezidente.

Despre informaţiile raportate

Informaţiile raportate sunt referitoare la:

  • cambii
  • cecuri
  • bilete de ordin

Informaţiile raportate trebuie să cuprindă:

  • Toate datele de indentificare ale persoanei raportate fizice/juridice(Nume, CNP/Codul de înregistrare şi toate informaţiile necesare referitoare situaţiei de faţă)
  • Tipul incidentelor minore sau majore – din această afirmaţie trebuie să se cât de gravă e situaţia în care se află persoana raportată
  • Perioada de interdicţie de a mai emite cecuri(1 an)

Informaţiile stocate sunt menţinute timp de 7 ani.Mi separe o perioadă foarte lungă, iar în aceşti ani cu siguranţa vă va fi foarte greu să mai încheiaţi contracte de prestare servicii cu alte firme, de aceea se recomandă evitarea unei raportări.

Modificarea tuturor informaţiilor stocare se realizează doar de către instituţia care a raportat şi doar pe baza unei hotărâri judecătoreşti.În nici un caz Centrala Incidentelor de Plăţi nu poate modifica informaţiile stocate şi raportate de către o altă instituţie şi în plus se poate relua interdicţia bancară sau chiar să se suspende  dar la fel ca şi mai sus tot pe baza unei hotărâri judecătoreşti.

Informaţiile stocate se pot accesa doar pe baza unei cereri în numele prorpiu sau în numele societăţii pe care o reprezintă.În cazul de faţă se va proceda astfel:

  • O solicitare datată şi semnată în original la adresa Lipscani nr. 25, cod 030031, sector 3, Bucureşti, către Banca Naţională a României – Direcţia Stabilitate Financiară ( vezi modele pentru persoane fizice şi persoane juridice).
  • Persoane fizice – va trebui să mai anexaţi o copie după actul de identitate/paşaport
  • Persoane juridice – o copie după certificatul de înregistrare , pentru a ca să se ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei juridice va trebui să anexaţi şi un document de la Oficiul Registrului Comerţului , iar dacă este vorba de o persoană nerezidentă e nevoie de un document de înregistrare din ţara de origine pentru a se demonstra calitatea juridical de reprezentant legal.

În cazul unui răspuns prin poştă se va răspunde la adresa din actul de identitate/certificatul de înregistrare ataşat solicitării sau la o altă adresă menţionată de solicitant

Ca solicitant se poate ridica răspunsul ca reprezentantul legal al persoanei juridice de la sediul centralei Băncii Naţionale a României dar atenţie:Trebuie menţionat acest lucru.

Ca şi solicitant există mai multe categorii de instituţii care pot raporta şi să ceară anumite informaţii referitoare la o persoană fizică sau juridical şi nume:

  • Banca Naţională a României
  • Instituţiile de credit
  • Persoane fizice, juridice, rezidente şi nerezidente cum am precizat mai sus.
  • Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Ministerul Administraţiei şi Internelor cu unităţile lor teritoriale,instanţele judecătoreşti, alte instituţii

Că am precizat mai sus de interdicţia bancară şi nu am explicat ce înseamna asta vă voi explica în rândurile următoare.

Interdicţia bancară se emite de către bancă în cazul în care un titular de cont a fost raportat  pe o perioadă de 1 an de zile în a mai emite cecuri pentru a se putea evita producerea unor alte incidente majore sau minore referitoare la plăţi.

În final ca şi o idee sau o concluzie mai bine spusă, Centrala Incidentelor de Plăţi este extrem de utiliă care ajută foarte mult.

Aş recomanda ca orice persoană fizică sau juridical să profite de existenta acestei structure la maxim pentru a evita situaţiile unor neplăţi.

Indiferent ca şi persoană fizică sau juridică faceţi cerere, pentru că vi se va da râspunsul de care aveţi nevoie.

Dacă nu ai înţeles anumite puncte scrise de mine mai sus, poţi să mă întrebi în comentarii şi îţi voi răspunde cu cea mai mare placere.

Câteva informaţii despre mine (Ursan Cristian): Student, blogger şi viitor antreprenor, pasionat de marketing online, citit, sport, călătorii şi educaţie financiară dorind să-şi creeze o carieră în marketingul online dezvoltând un blog de marketing online cu aplicaţii practice

Articol Recomandat! Cum sa investi sa investesti pe bursa in mod gratuit!

Felicitări pentru că ai citit tot articolul. Dacă ţi-a plăcut, ajută-mă să-l promovez mai departe cu un share:

INTRĂ ÎN COMUNITATEA LAURENTIUMIHAI.RO